Abstract
Na początku kwietnia 1914 roku Ivo Andrić, wówczas młody poeta, opuściwszy Bośnię po
ukończeniu nauki w sarajewskim gimnazjum (1911), a następnie po krótkich epizodach studiów
w Zagrzebiu (1912) i Wiedniu (1913), decyduje się na podjęcie nauki na krakowskim Uniwersytecie Jagiellońskim. Dlaczego konwencjonalny mieszczański świat, na pierwszy rzut oka nie tak przecież odmienny od opuszczonego przez Andricia świata salonów Zagrzebia i Wiednia, wydał się pisarzowi o bośniacko-chorwackich korzeniach, światem „lepszym”? Prezentując wybory
pisarza w przededniu wybuchu pierwszej wojny światowej, przejawiające się zarówno w gestach odrzucenia, jak i w gestach afirmacji, pokazuję rolę, jaką w kształtowaniu się hybrydycznej, jugosłowiańskiej tożsamości twórcy odegrało spotkanie z polską kulturą początku XX wieku. Materiały dokumentalne stanowią punkt wyjścia do refleksji nad wpływem genius loci Krakowa na kształtowanie się intelektualnej sylwetki jugosłowiańskiego Noblisty (1892–1975).
Literaturhinweise
„Sveske Zadužbine Ive Andrića” (Andrićevi davni prijatelji) 1986, nr 4, s. 15.
Targosz Zbigniew, Wywiad z Andriciem. „Przekrój” 1970, nr 1337, s. 7.
Poljak Željko, Hrvatski književnik Ivo Andrić. Zagrebačko razdoblje na temelju neobjavljenih pisama s trideset i pet slika. Zagreb 2002, s. 59.
Jandrić Ljubo, Sa Ivo Andrićem 1968–1975. Beograd 1977, s. 73.
Čerina Vladimir, U gradu cinika. „Vihor” 1914, nr 1.
Grass Mirjana, Nacionalne ideje studentske omladine u Hrvatskoj uoči Prvog svjetskog rata. Zagreb 1971, s. 139.
Šidak J., Gross M., Karaman I., Šepić D., Povijest hrvatskog naroda 1960–1914. Zagreb 1968, s. 283.
Masleša Veselina, Mlada Bosna. Beograd 1945.
Felczak Wacław, Wasilewski Tadeusz, Historia Jugosławii. Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk – Łódź, Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1985, s. 322–334.
Frančić Vilim, Słownik serbochorwackopolski. Warszawa, PWN 1956 (t. 1), 1959 (t. II).
Frančić Vilim, Gramatyka opisowa języka serbochorwackiego. Warszawa, PWN 1956.
Barcik Mieczysław, Kronika Sonderacktion Krakau. „Alma Mater”, 2004, nr 64, http://www3.uj.edu.pl/alma/alma/64/01/03.html.
Natanson Wojciech, Ivo Andrić a więźniowie obozów. „Twórczość” 1970, nr 4, s. 154
Andrić Ivo, Umetnik i njegovo delo. „Književne novine” 1957, nr 53 (18.10.1957), s. 1.
Andrić Ivo, Roman Petrović, „Izraz” 1959, nr. 5, s. 552–553.
Gregorczyk Dariusz J., Misje księdza Macieja Czermińskiego SJ do Polonii bośniackiej w latach 1898–1909. „Studia Bobolanum” 2007, s. 47–64.
Nowak-Bajcar Sylwia, Jelena, žena koje nema i koje ima. Prilog proučavanaju krakovske biografie Ive Andrića, w: Ivo Andrić u srpskoj i evropskoj književnosti. Naučni sastanak slavista u Vukove dane 15–17.09.2011, Beograd 2012, s. 151–158.
Giełżyński Wojciech, Budowanie niepodległej. Paryż 1985, s. 40.
Purchla Jacek, Matecznik polski. Pozaekonomiczne czynniki rozwoju Krakowa w okresie autonomii galicyjskiej. Kraków, Znak 1992, s. 36.
Purchla Jacek, Kraków – prowincja czy metropolia? Kraków 1993
Purchla Jacek, Krakau unter österreichischer Herrschaft 1842–1918. Faktoren seiner Entwicklung. Przeł. M. Miedziński, J. Czownicki. Wien 1993.
Lizenz
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license