Abstract
Hronský’s work was written in Rome at the beginning of his journey until emigration in 1947/48. This, in terms of genre and content, is a distinctive form: an autobiographical tale through which the author erected a memorial. Andreas Búr embodies the capabilities and tragedy of the author. The sacrifice for the people who kill him bears in itself a Christian pathos and at the same time the extinction of everything the author was. His character remains in the memory of the people as the myth of an ethical act. Tatarka’s work was written in Slovakia in 1948. This critique of conventional Christianity, which has tragic consequences for a defenceless woman and her children, is linked with criticism of the author Hronský in the novel Andreas Búr Majster. The movement towards the myth of truth begins in Tatarka immediately at the time of thawing after Stalin’s death in the essay “Démon súhlasu” (The Demon of Conformity) and ends in the author’s 19 years of “life in truth” and the victim of a life without civil rights.
Literaturhinweise
Bátorová, Mária. J. C. Hronský a moderna. Mýtus a mytológia v literatúre. Bratislava: Veda, Ústav svetovej literatúry SAV, 2000.
Bátorová, Mária. Slovenská literárna moderna v spektre svetovej moderny (Jozef Cíger Hronský). Bratislava: Vydavateľstvo Matice slovenskej, 2011.
Bátorová, Mária. Dominik Tatarka slovenský Don Quijote. Sloboda a sny. VEDA: Bratislava, 2012.
Bátorová, Mária. Slovak literature and culture from the “postcolonial” perspective. Primerjalna književnost, letnik 37, št 3, Ljubljana, December 2014 (časopis CC).
Forgáč, Marcel. Existencializmus a slovenská literatúra (interpretácia foriem existenciálnej rétoriky v dielach Dominika Tatarku, Jána Johanidesa a Rudolfa Slobodu). Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2013.
Havel, Václav. The Power of the Powerless in Open Letters: Selected Writings: 1965—1990 Edited and Translated by Paul Wilson, 1978.
Hirner, Aleksander. Matičná myšlienka. Bratislava: Slovensky, 1992.
Hronský, Jozef Cíger. Andreas Búr Majster, Zobrané spisy, zväzok VII. Bratislava: Matica slovenská, 2008.
Hübner, Kurt. Die Wahrheit des Mythos. München: Verlag C. H. Beck, 1985.
Letz, Róbert. Slovenské dejiny V (1938 – 1945). Liteárne informačné centrum, 2012.
Tatarka, D. Kultúra ako obcovanie (Úvaha o pohybe národa), Kultúrny život, 23, 1968, no. 31, pp. 6 – 8.
Zervan, Márian. Gramatika úvah o človeku. Gramatiky filozofických, estetických a výtvarno-teoretických dialektov, sociolektov a idiolektov 60. rokov. In: Šesťdesiate roky v slovenskom výtvarnom umení. Slovenská národná galéria, Bratislava 1995, pp. 28 – 37.
Lizenz
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license