Abstrakt
Hronský pisał swoje utwory w Rzymie na początku emigracji w latach 1947-1948. Pod kątem gatunku i zawartości jest to odrębna forma: opowieść autobiograficzna, w której autor tworzy memoriał. Andreas Búr jest ucieleśnieniem możliwości i tragedii autora. Poświęcenie za ludzi, którzy go zabijają, samo w sobie ukazuje chrześcijański patos, ale również symbolizuje koniec tego, kim był autor. Jego osoba pozostaje w pamięci jako mit aktu etycznego. Utwory Tatarki zostały napisane w roku 1948 na Słowacji. Jest to krytyka konwencjonalnego chrześcijaństwa o tragicznych konsekwencjach dla bezbronnej kobiety i jej dzieci, nawiązująca do krytyki Hronský’ego jako autora powieści Andreas Búr Majster. Mit prawdy ukazuje się u Tatarki w okresie odwilży zaraz po śmierci Stalina w eseju Démon súhlasu (Demon zgody). Tendencja ta kończy się po 19 latach „życia w prawdzie” i bycia ofiarą życia pozbawionego praw obywatelskich.
Bibliografia
Bátorová, Mária. J. C. Hronský a moderna. Mýtus a mytológia v literatúre. Bratislava: Veda, Ústav svetovej literatúry SAV, 2000.
Bátorová, Mária. Slovenská literárna moderna v spektre svetovej moderny (Jozef Cíger Hronský). Bratislava: Vydavateľstvo Matice slovenskej, 2011.
Bátorová, Mária. Dominik Tatarka slovenský Don Quijote. Sloboda a sny. VEDA: Bratislava, 2012.
Bátorová, Mária. Slovak literature and culture from the “postcolonial” perspective. Primerjalna književnost, letnik 37, št 3, Ljubljana, December 2014 (časopis CC).
Forgáč, Marcel. Existencializmus a slovenská literatúra (interpretácia foriem existenciálnej rétoriky v dielach Dominika Tatarku, Jána Johanidesa a Rudolfa Slobodu). Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2013.
Havel, Václav. The Power of the Powerless in Open Letters: Selected Writings: 1965—1990 Edited and Translated by Paul Wilson, 1978.
Hirner, Aleksander. Matičná myšlienka. Bratislava: Slovensky, 1992.
Hronský, Jozef Cíger. Andreas Búr Majster, Zobrané spisy, zväzok VII. Bratislava: Matica slovenská, 2008.
Hübner, Kurt. Die Wahrheit des Mythos. München: Verlag C. H. Beck, 1985.
Letz, Róbert. Slovenské dejiny V (1938 – 1945). Liteárne informačné centrum, 2012.
Tatarka, D. Kultúra ako obcovanie (Úvaha o pohybe národa), Kultúrny život, 23, 1968, no. 31, pp. 6 – 8.
Zervan, Márian. Gramatika úvah o človeku. Gramatiky filozofických, estetických a výtvarno-teoretických dialektov, sociolektov a idiolektov 60. rokov. In: Šesťdesiate roky v slovenskom výtvarnom umení. Slovenská národná galéria, Bratislava 1995, pp. 28 – 37.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license