Abstract
The article is dedicated to a complicated trajectory of the outstanding Belarusian poet Anatol Sys (1959-2005), whose unusual fate intrigues readers no less than his poetry, and makes researchers search for new explanations of metamorphoses in his life and creative work. From the memoirs of contemporaries, academic articles and works of art an extremely controversial image of the writer arises: a leader of the generation, a fighter with Communist ideology, a prophet of the national revival, a Genius; a disgusting poet, a jester, an alcoholic, a freak, a boor. There have been various assessments of Sys’s personality and the place of his work in the history of the Belarusian literature which “in the opinion of the author, originate for the following three reasons: 1) the extraordinary and contradictory nature of the poet; 2) the nature of the interval the time in which Sys lived and which falls into three epochs: stagnant Soviet (before 1984), transition-renaissance (1985-1992), and Lukashenko’s (since 1994); 3) a complex trajectory of the poet’s life and creative path which can be divided into three stages: initial, revival and Bohemian (“infernal”). Even during his life, the personality of Anatol Sys began to acquire myths and legends, and after his death, his best works entered the canon of the national literature of the 20th century.
References
Akulin, Eduard. „Belaruś maia – maia magila!…”. Sys, Anatol. Beragi maigo iunactva: veršy, parodyi. Minsk: Galiafy, 2016. S. 241-243.
Arloŭ, Uladzimir. Imiony svabody. Praga: Radyjo Svabodnaia Eŭropa / Radyio Svaboda, 2007.
Astašonak, Aleś. „Paśviedčannie talentu. Memuar”. Kalossie 1/10 (2006). S. 8-24.
Bialacki, Aleś. Ašvečany belaruščynai. Vilnia: Viasna, 2012. S. 103-143.
Bialacki, Aleś. „Prarok svabody i niezaležnasci”. Sys, Anatol. Beragi maigo iunactva: veršy, parodyi. Minsk: Galiafy, 2016. S. 4-12.
Biazlepkina, Aksana. „Penthauz dla Sysa”. Arche 4/21 (2005). S. 200-204.
Biazlepkina, Aksana. Razam i paasobku: tavarystva „Tuteišyia”. Gistoryia. Asoby. Žanry. Minsk: Belaruski knigazbor, 2003.
Bourdieu, Pierre. „Pole literatury”. Przeł. Michaił Gronas. Novoie literaturnoie obozrenie 45 (2000). S. 22-87.
Dubavec, Siargiej. „Khto tam?”. Krynica 2 (1990). S. 28-29.
Galubovič, Leanid. “«Iak šaravaia malanka…». Narys žyccia i tvorčasci paeta Anatola Sysa”. Sys i kuluary. Litaraturna-krytyčnyia ese. Minsk: Litaratura i mastactva, 2010. S. 4-24.
Garaczka, Usievalad. „Slozy, slozy, slozy…”. Krynica 6/66 (2011). S. 37-40.
Garelik, Luboŭ. „Anatol Sys”. Gistoryia belaruskai literatury XX stagoddzia. T. 4. Kn. 3. Red. U. Gnilamiodaŭ, S. Laŭšuk. Minsk: Belaruskaia navuka, 2014. S. 1019-1037.
Globus, Adam. „Mój biedny tavaryš, moj Sys i dni niezaležnasci”. Arche 4/21 (2005). S. 193-199.
Korbut, Viktar. „Bližei da ciela”. Kalossie 1/10 (2006). S. 63-67.
Lipaj, Aleś. „Lubicie nas takimi, iakimi stvaryli. Gutarka z Anatolem Sysom”. Dzieiasloŭ 12/24 (2013). S. 254-264.
Luckievič, Аnton. „Ianka Kupala iak prarok Adradžennia”. Vybranyia tvory: prablemy kultury, litaratury i mastactwa. Minsk: Knigazbor, 2006. S. 289-299.
Maksymiuk, Jan. “Poeci wśród ruin nadchodzącego królestwa”. Za niebokresem Europy. Antologia nowej poezji białoruskiej 1987-1997. Białystok: OFFSET-PRINT, 1998. S. 101-115.
Maksymiuk Jan, wybór. Za niebokresem Europy. Antologia nowej poezji białoruskiej 1987-1997. Białystok: OFFSET-PRINT, 1998.
„Manifest «Tutejszych»”. Kartki 1 (1997). S. 12-13.
Mielnikaŭ, Andrei. Anatol Sys. Psalmiar epokhi pieragnoiu. Minsk: Kharviest, 2017.
Sys, Anatol. Lon: vybranyia tvory. Paezia, artykuly, interviu. Minsk: Knigazbor, 2006.
Šnip, Viktar. „Dvatscać gadoŭ z Anatolem Sysam”. Krynica 6/66 (2001). S. 35-37.
Šynkarenka, Volga. „Svietly moi, bialutki ty moi khlopčyk”. Krynica 6/66 (2001). S. 25-30.
Višnioŭ, Zmicier. „Napaŭprydušanaia svaboda”. Krynica 6/66 (2001). S. 40-42.
License
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license