Abstrakt
W niniejszym artykule analizuję poezję Jacka Gutorowa, w szczególności poemat Nad brzegiem rzeki, w odniesieniu do Jesiennych zórz Wallace’a Stevensa. Metodologicznym zapleczem pracy jest teoria lęku przed wpływem Harolda Blooma. Zmagania między efebem a silnym prekursorem sytuuję w odniesieniu do starcia między poetą-tłumaczem a poetą tłumaczonym. Przekładając wiersze Stevensa Gutorow niejako tworzy w polszczyźnie silnego prekursora, z którym musi zmagać się we własnej poezji. Stawką jest tu odrębność własnego głosu. W agonie tym rodzi się największa siła wyobraźni poetyckiej Gutorowa, łącząca wzniosłość Stevensa z harakterystycznym dla polskiego poety zakorzenieniem wyobraźni w bliskim mu otoczeniu.
Bibliografia
Hejmej Andrzej, Komparatystyka kulturowa: interpretacja i egzystencja. W: E. Szczęsna i E. Kasperski (red.), Komparatystyka dzisiaj. Tom I: problemy teoretyczne. Kraków, Universitas 2010, s. 79.
Ferriss David, Why Compare? W: A. Behdad i D. Thomas (red.), A Companion to Comparative Literature. London 2011.
Bilczewski Tomasz, Komparatystyka i interpretacja. Nowoczesne badania porównawcze wobec translatologii. Kraków, Universitas 2010, s. 299.
Baker Mona, Translation and Conflict: A Narrative Account. New York 2006.
Apter Emily, The Translation Zone. A New Comparative Literature. Princeton 2006.
Rorty Richard, Przygodność, ironia i solidarność. Przeł. W. J. Popowski. Warszawa, W.A.B. 2009, s. 121–122.
Gilbert Roger, Acts of Reading, Acts of Loving: Harold Bloom and the Art of Appreciation. W: R. Sellars i G. Allen (red.), The Salt Companion to Harold Bloom. Cambridge 2007, s. 40.
Bloom Harold, Lęk przed wpływem, przeł. A. Bielik-Robson, M. Szuster. Kraków, Universitas 2002.
Bielik-Robson Agata, Duch powierzchni. Rewizja romantyczna i filozofia. Kraków, Universitas 2004.
Lipszyc Adam, Międzyludzie. Koncepcja podmiotowości w pismach Harolda Blooma z nieustającym odniesieniem do podmiotoburstwa. Kraków, Universitas 2004.
Potkański Jan, Parabazy wpływu: Iwaszkiewicz, Bloom, Lacan. Warszawa, Dom Wydawniczy Elipsa 2008.
Skwara Marta, Krąg transcendentalistów amerykańskich w literaturze polskiej XIX i XX wieku. Szczecin, Wydawnictwo Naukowe USz 2004.
Bloom Harold, wstęp do: H. Bloom i D. Lehman (red.), The Best of the Best American Poetry 1988–1997. New York 1998.
Bartczak Kacper, Świat nie scalony. Wrocław, Biuro Literackie 2009.
Allen Graham, The Anxiety of Choice, the Western Canon and the Future of Literature. W: R. Sellars i G. Allen (red.), The Salt Companion to Harold Bloom. Cambridge 2007, s. 60.
Bloom Harold, Wallace Stevens: The Poems of Our Climate. Ithaca 1980, s. 387.
Bloom Harold, The Ringers in the Tower. Chicago 1971, s. 32.
Bloom Harold, The Anatomy of Influence. New Haven 2012, s. 17.
Bloom Harold, Yeats. London 1970.
Rozmowa z K. Bartczakiem i J. Jarniewiczem, Co amerykanista może zobaczyć w najnowszej poezji polskiej? „Dekada Literacka” 2011, nr 5–6, s. 243–244.
Stevens Wallace, Żółte popołudnie. Przeł. J. Gutorow. Wrocław, Biuro Literackie 2008.
Gutorow Jacek, Luminous Traversing. Wallace Stevens and the American Sublime. Opole 2007.
Kałuża Anna, Przebiegła bezosobowość „Akcent” 2002, nr 3, s. 168.
Bielik-Robson Agata, The Saving Lie: Harold Bloom and the Deconstruction. Northwestern Univ Pr 2011.
Kula Agata, Pod światło „Tygodnik Powszechny” 2007, nr 18, s. 27.
Napiórkowski Jacek, Po wyjęciu korka z dna „ja” „Nowa Okolica Poetów” 2001, nr 8, s. 225–226.
Bloom Harold, A Map of Misreading. Oxford 1975, s. 19.
Derrida Jacques, Szibbolet: dla Paula Celana. Przeł, A. Dziadek. Bytom, Wydawnictwo FA-art 2000, s. 67–68.
Bloom Harold, Mapa przekrzywień. Przeł. A. Lipszyc. „Literatura na Świecie” 2003, nr 9–10, s. 27.
Stevens Wallace, Adagia. W: Opus Posthumous. Red. S. F. Morse. New York 1957, s. 160.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license