Abstrakt
Artykuł omawia relację między Miłoszem a Marianem Zdziechowskim (historykiem literatury, idei, myślicielem chrześcijańskim) na podstawie eseju Religijność Zdziechowskiego (1943) oraz wiersza Zdziechowski (tom To, 2000). Kluczowym problemem obu tekstów jest asymilacja filozofii pesymizmu w obręb chrześcijaństwa. Podejmując odwieczne pytanie teodycei, jak możliwe jest zło w świecie stworzonym przez dobrego Boga, Miłosz przedstawia odpowiedź Zdziechowskiego (podążającego za Secrétanem i Sołowjowem): świat jest skażony złem, jest bezładem i bezrozumem i jako taki nie mógł wyjść z ręki Boga. Rzeczywistości zła negującej istnienie Stwórcy i prowadzącej do rozpaczy przeciwstawiony jednak zostaje głos doświadczenia wewnętrznego rozpoznający istnienie Boga jako miłości. Ta sprzeczność logiczna, wymagająca przekroczenia przez rozum jego własnych ograniczeń, prowadzi myśliciela do odkrycia Boga jako niemożliwego, a istniejącego, jako cudu, który należy afirmować. Kreśląc portret profesora, Miłosz rozpoznaje w nim w jakiejś mierze własne rysy: wynikający z wrażliwości na cierpienie realizm doświadczenia, heroizm wiary i myślenia religijnego oraz „głód Boga”, duchową tęsknotę za innym wymiarem, poruszającą nie tylko intelekt, ale i wyobraźnię.
Bibliografia
Franaszek Andrzej, Miłosz. Biografia. Kraków, Znak 2011, s. 769
Miłosz Czesław, Religijność Zdziechowskiego, w: Legendy nowoczesności. Kraków, Wydawnictwo Literackie 1996, s. 95–117
Miłosz Czesław, Zdziechowski, w: To. Kraków, Zank 2000, s. 62–65.
Skoczyński Jan, Pesymizm filozoficzny Mariana Zdziechowskiego. Wrocław – Kraków, Ossolineum 1983.
Wasilewski Witold, Marian Zdziechowski wobec myśli rosyjskiej XIX i XX wieku. Warszawa, Wydawnictwo Neriton 2005.
Skoczyński Jan, Wroński Artur (red.), Marian Zdziechowski 1861–1938 w 70. rocznicę śmierci. Kraków, Księgarnia Akademicka, 2009.
Czesława Miłosza autoportret przekorny. Rozmowy przeprowadził Aleksander Fiut. Wydawnictwo Literackie, Kraków 1994, s. 219.
Miłosz Czesław, Religijność Zdziechowskiego, w: Legendy nowoczesności. Kraków, Wydawnictwo Literackie 1996, s. 95.
Zdziechowski Marian, Pesymizm, romantyzm a podstawy chrześcijaństwa. Warszawa 1993, t. 1, s. 316.
Miłosz Czesław, Rzeczywistość, w: Ogród nauk, Lublin 1986, s. 32.
Miłosz Czesław, Inne abecadło, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1998, s. 140.
Licencja
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license