Abstrakt
Przymusowa migracja stała się w ostatnich latach istotnym tematem literatury faktu. Autorzy artykułu analizują dwie współczesne książki reportażowe – Nawet jeśli umrę w drodze Moniki Białkowskiej oraz Nadzy nie boją się wody Matthieu Aikinsa – inspirując się koncepcją dramatyzmu Kennetha Burke’a. Oba reportaże przedstawiają losy uchodźców, którzy wyruszają w ryzykowną i nieznaną podróż w poszukiwaniu bezpieczeństwa. Ich autorzy zwracają uwagę na szerszy problem społeczny – reakcję na przybycie migrantów, która może podważać fundamentalne zasady humanizmu i solidarności. Niniejsza analiza pokazuje, w jaki sposób scena jako dominujący element pentady determinuje w reportażach pozostałe jej składniki – akt, aktorów, środki oraz cel – oraz jakie relacje między nimi zachodzą. Zastosowanie pentady Burke’a pozwala ukazać tragizm sytuacji uchodźców, zmuszonych przez okoliczności do podejmowania desperackich decyzji. Stają się oni nie tylko ofiarami splotu nieprzychylnych okoliczności, ale także aktywnymi podmiotami dążącymi do przetrwania i nawiązania dialogu.
Bibliografia
Aikins Matthieu (2022), Nadzy nie boją się wody. Reportaż o ucieczce przed wojną, przeł. Tomasz Macios, Znak Koncept, Kraków.
Baczko Bronisław (1994), Wyobrażenia społeczne. Szkice o nadziei i pamięci zbiorowej, przeł. Małgorzata Kowalska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Białkowska Monika (2022), Nawet jeśli umrę w drodze. Twarzą w twarz z uchodźcami, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Burke Kenneth (1977), Tradycyjne zasady retoryki, przeł. Stanisław Biskupski, „Pamiętnik Literacki”, nr 68 (2), s. 219-250.
Burke Kenneth (1962), A Grammar of Motives and a Rhetoric of Motives, Cleveland: The World Publishing Company.
Głowiński Michał (2007), Retoryka nienawiści, „Nauka” 2007, nr 2, s. 19-27. Gosk Hanna (2012), Konstruowanie psychospołecznej przestrzeni sąsiada. Niemiecki Zachód i rosyjski Wschód w reportażowo-podróżniczej prozie polskiej ostatnich lat, „Porównania”, nr 11, s. 247-263. DOI: https://doi.org/10.14746/p.2012.11.11227
Griffin Em (2011), A First Look at Communication Theory, New York: McGraw-Hill Education.
Mokrzan Michał (2016), Antropologia retoryki. Inspiracje Burke’owskie w amerykańskiej antropologii kulturowej, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej”, nr 1 (24), s. 127-148.
Ornatowski Cezar M. (2021), Retoryka uzbrojona: walka o świadomość we współczesnej przestrzeni medialnej, „Res Rhetorica” nr 8 (4), s. 14-39. DOI: https://doi.org/10.29107/rr2021.4.1
Pstrąg Jakub (2022), Różne twarze uchodźcy – o retorycznych strategiach zarządzania kryzysem na przykładzie historii „dzieci z Michałowa”, „Res Rhetorica”, nr 9 (3), s. 63-79. DOI: https://doi.org/10.29107/rr2022.3.4
Wolny-Zmorzyński Kazimierz, Kaliszewski Andrzej, Furman Wojciech (2006), Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Zelizer Barbie (2008), Why memory’s work on journalism does not reflect journalism’s work on memory, „Memory Studies”, nr 1 (1), s. 79-87. DOI: https://doi.org/10.1177/1750698007083891
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Paweł Sarna, Ewelina Tyc

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Utwory opublikowane w czasopiśmie „Porównania”, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu są udostępniane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe (CC BY-ND 4.0)
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych pod następującymi warunkami:
-
uznania autorstwa — czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
-
bez utworów zależnych — remiksując, przetwarzając lub tworząc na podstawie utworu, nie wolno rozpowszechniać zmodyfikowanych treści.
-
brak dodatkowych ograniczeń — nie można korzystać ze środków prawnych lub technologicznych, które ograniczają innych w korzystaniu z utworu na warunkach określonych w licencji.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowa (PL) agreement (EN)
Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license
