Taktylizm w filmowej twórczości Jana Švankmajera
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)

Ключевые слова

Europa Środkowa
film animowany
czeska animacja filmowa
Jan Švankmajer
taktylizm
surrealizm

Как цитировать

Dabert, D. (2015). Taktylizm w filmowej twórczości Jana Švankmajera. Porównania, 17, 151–163. https://doi.org/10.14746/p.2015.17.10755

Аннотация

Problematyka tekstu ogniskuje się wokół taktylności jako idei twórczej obecnej w sztuce animacji filmowej Jana Švankmajera. Swoje rozumienie koncepcji taktylizmu Švankmajer wykłada w licznych tekstach teoretycznych, które w niniejszym artykule zostały zanalizowane i skonfrontowane z jego prak-tyką artystyczną. Za pomocą zmysłu dotyku, zdaniem praskiego artysty, można docierać do podświadomych, niepoznanych lub zapomnianych przeżyć, emocji, wrażeń, wspomnień, można zaktywizować wyobraźnię w niedostępny dla pozostałych zmysłów sposób. Poszukując możli-wości przeniesienia w sferę sztuki animacji filmowej doświadczenia dotykowego, szczególną wagę Artysta przywiązuje do środków wyrazowych filmu, w tym makrodetalu w ruchu.

https://doi.org/10.14746/p.2015.17.10755
PDF (Język Polski)
EPUB (Język Polski)
MOBI (Język Polski)