Between Aesthetics and Politics: Socially Engaged Art on the Internet
PDF

Keywords

socially engaged art
participatory art
democracy
literature on the Internet
Siksa
Bread Resolution (poetic group)

How to Cite

Winiecka, E. (2019). Between Aesthetics and Politics: Socially Engaged Art on the Internet. Poznańskie Studia Slawistyczne, (17), 303–319. https://doi.org/10.14746/pss.2019.17.20

Abstract

The author discusses the changes in the model of democracy that have occurred since the Internet began. The hierarchical model of representative democracy is replaced on the Web by participatory democracy. On the example of Siksa and Bread Resolution (Rozdzielczość Chleba), the author shows up the transformations of the model of literary communication on the Internet. She also indicates ethic role engaged art takes in the contemporary society. Artists that produce socially engaged art do it in the name of those who do not exist in public space, those whose voice is not heard and who cannot defend themselves. Nevertheless, the author comes to the conclusion that the real democratic revolution can only take place outside the Web.
https://doi.org/10.14746/pss.2019.17.20
PDF

References

Batko, A. (2018). Sukcesizm. Szydełkowanie znacznie rożni się od przywiązywania kochanka do łóżka. magazyn szum.pl. https://magazynszum.pl/sukcesizm-szydelkowanie-znacznie-rozni-sie-od-przywiazywania-kochanka-do-lozka/. 28.04.2018.

Bishop, C. (ed.) (2006). Participation. Londyn - Whitechapel: MIT Press.

Bishop, C. (2012). Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship. London - New York: Verso.

Bishop, C. (2013). Partycypacja i spektakl. Przeł. P. Juskowiak. "Kultura Współczesna" nr 2, s. 26-36.

Castells, M. (2012). Networks of outrage and hope - social movements in the Internet age. Chichester: Wiley.

Castells, M. (2013). Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze Internetu. Przeł. O. Siara. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Carnevale, F., Kelsey J. (2007). Art of the Possible: an interview with Jacques Rancière. "Artforum" march.

Groys, B., (2016). In the Flow. London: Verso.

Groys, B., (2010). The Weak Universalism. "e-flux" 15. https://www.e-flux.com/journal/15/61294/the-weak-universalism/. 20.04.2018.

Haraway, D. (1985). Cyborgs Manifesto. "Socialist Review" vol. 80, pp. 65-108. Re¬print 1991, New York: Routledge.

Kuźmiński, M. (2018). To nie Facebook, to my. "Tygodnik Powszechny" 10.04. https://www.tygodnikpowszechny.pl/to-nie-facebook-to-my-152622. 20.04.2018.

Rancière, J. (2007). Wyemancypowany widz. Przeł. A. Ostolski. "Krytyka Polityczna" nr 13, pp. 309-319.

Rancière, J. (2008). Na brzegach politycznego. Przeł. I Bojadżijewa, J. Sowa. Kraków: Wydawnictwo Ha!art.

Schjeldahl, P. (2008). Dead-end kids: political art. In: Let's See: Writings on Art from the New Yorker. London: Thames & Hudson.

Smoleń, J. (2017). Siksa mówi wszystko. Rozmowa z Alex Freiheit. kultura do góry nogami.pl. http://kulturadogorynogami.pl/2017/11/04/siksa-mowi-wszystko-rozmowa-z-alex-freiheit/. 27.04.2018.

Urwanowicz-Rojecka, E. (2015). Od sztuki site-specific po sztukę partycypacyjną. Sztuka zaangażowana - wybrane współczesne teorie i praktyki. "Pogranicze. Stu¬dia Społeczne" t. 26. https://doi.org/10.15290/pss.2015.26.02