Abstract
Since 1962, when Zbigniew Gołąb has published his fundamental study on Aromanian language in Macedonia, in Polish literature, beyond his study, there was a little interest in Aromanians as an ethnic group and in their language. In this article, the author focuses on 1) the changes the Aromanian language has been undergoing in the recent times, 2) how the transformation of the social situation of Aromanians influences the development of the language. In the present days, the social function of the ethnic language is transformed from the language of everyday use to the language as a symbol, label, marker of ethnicity, used in the special occasions. Opinions expressed by Aromanian intellectuals about their ethnic language, role in Aromanian social life, and their dilemmas, sorrows and enthusiasm, as well as activities around the ethnic language are the main objects of interest in the paper. The empirical material, applied to this study, was collected during the anthropological field research the author conducted in the summer seasons from 2007 till 2010 in all countries of residence of Aromanians: Greece, Macedonia, Albania, Bulgaria, Serbia, Romania. The empirical material includes more than 50 recorded and transcribed interviews with the leaders of Aromanian ethnic movement, informal conversations and observation notes taken during Aromanian public events.References
Atanasova K., 1998, Armanite (Istoriografski pregled), w: Armanite v Bulgaria, red. I. Georgieva, Sofia, s. 7–23.
Fishman J., 2006, Do Not Leave Your Language Alone: The Hidden Status Agendas Within Corpus Planning in Language Policy, New Jersey.
Głowacka-Grajper M., 2009, Mniejszościowe grupy etniczne w systemie szkolnictwa w Polsce: przekaz kulturowy a więź etniczna, Warszawa.
Głowacka-Grajper M., Nowicka E., Połeć W., 2013, Szamani i nauczyciele. Przemiany kultury Buriatów zachodnich, Warszawa.
Głuszkowski M., 2013, Socjologia w badaniach dwujęzyczności, Toruń.
Gołąb Z., 1962, Szkic dialektu Arumunów macedońskich, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace językoznawcze” z. 4, Kraków, s. 175–200.
Greń Z., 2000, Śląsk Cieszyński. Dziedzictwo językowe, Warszawa.
Herzfeld M., 2007, Zażyłość kulturowa. Polityka społeczna w państwie narodowym, Kraków.
Kahl T., 2001, Promjena na modelite na etniceska identicnost na balgarskite aromani (vlasi) I nejnite posledici, „Bulgarian Ethnology” vol. 2.
Kahl T., 2002, The Ethnicity of Aromanians after 1990: the Identity of a Minority that Behaves Like a Majority, „Ethnologia Balkanica” nr 4, s. 145–169.
Nicolau I., 1993, Les Cameleons de Balcans, „Civilisation” 42/22, s. 175–178.
Nowicka E., 1995, O zaletach antropologii: spojrzenie socjologa, w:Etnologia Polska między ludoznawstwem a antropologią, red. A. Posern-Zieliński, Poznań, s. 89–93.
Nowicka E., 2003, Romowie o sobie i dla siebie. Nowe problemy i nowe działanie w pięciu krajach Europy Środkowo-Wschodniej, Warszawa.
Nowicka E., 2011, Nasz język rozumieją aniołowie. Arumuni we współczesnym świecie, Kraków.
Nowicka E., 2012,Utracić język – utracić etniczność? Przypadek Buriatów Zachodnich, w: 20 lat rzeczywistości poradzieckiej. Spojrzenie socjologiczne, red. M. Głowacka-Grajper, R. Wyszyński, Warszawa, s. 253–272.
Ortakovsky V.T., 2001, Interethnic relations and minorities in the Republic of Macedonia, „Southeast European Politics” nr 2 (1), s. 24–45.
Reccomendation 1333, 1997, http://assembly.coe.int/Main.asp?link=/Documents/AdoptedText/ta97/EREC1333.htm, 24.06.2014.
Smith A.D., 2009, Etniczne źródła narodów, Kraków.
Smułkowa E., 2011, Sytuacja socjolingwistyczna i proces konwergencji języków na Brasławszczyźnie w świetle badań terenowych (1997–2007), w: Brasławszczyzna. Pamięć i współczesność. Historia regionu. Charakterystyka socjolingwistyczna. Świadectwo mieszkańców, t. 1, red. E. Smułkowa, Warszawa, s. 101–140.
Szulgan A., 2006, Język polski starszego pokolenia polonijnego w Krzemieńcu na Ukrainie, „Poradnik Językowy” nr 5, s. 58–67.
Ustawa z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszo?ciach narodowych i etnicznych oraz o j?zyku regionalnym, ?http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20050170141, 24.06.2014.
Żelazny W., 2006, Etniczność: ład, konflikt, sprawiedliwość, Poznań.
License
Authors
The authors of the articles accepted for publication in the journal Poznańskie Studia Slawistyczne are obliged to fill up the contract for providing the journal free licence (along with sub-licence CC) to works. The contract should be also signed by the authors and sent back to the editorial board of the journal.
Under the terms of the contract, the authors of the texts published in the journal “Poznańskie Studia Slawistyczne” provide the University of Adam Mickiewicz in Poznań with a non-exclusive free licence and allow the aforementioned institution to use the sub-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
The authors hold the copyright for their texts.
Users
The Internet users are eligible for using the works published in “Poznańskie Studia Slawistyczne” from 2015 under the following conditions:
- recognition of the authorship: the popularized work must contain information about the author, title, source (references to the original work, DOI) and licence.
- no derivative works may be created: the work must be preserved in its original form, the work’s translations or elaborations cannot be distributed without the author’s permission.
The copyright to the texts published before 2015 is reserved.
Other
The University of Adam Mickiewicz in Poznań holds the right for the entire journal (its segmentation, graphical form, title, cover design, logo, etc.).