Abstract
This paper focuses on a short work of fiction written in the 1940s by the Croatian Jew, Hinko Gottlieb. The manuscript of the book was found in one of the Jerusalem archives and,about seventy years later was, prepared for publication in Croatia in 2021. Undermining the readers’ previous habits, the book uncharacteristically problematises the Holocaust. Gottlieb uses humour as his major aesthetic device to describe internment. the story may also be ascribed to the fantasy genre, or to speculative fiction to be more precise. The purpose of the thought experiment presented here is to examine (in prison conditions) the possibilities that the socalled space capacitor has to offer. Besides acknowledging the occurrence in the text of such categories as science fiction, grotesque and surrealism, the article endeavours to answer the question about their use in the story of the Holocaust.
References
Alphen van, E. (2020). Krytyka jako interwencja. Sztuka-pamięć-afekt. Przekład zbiorowy. Red. K. Bojarska. Kraków: WUJ.
Badurina, N. (2021). O autoru. W: H. Gottlieb. Ključ od velikih vrata. Zaprešić: Bodoni, s. 183–184.
Badurina, N. (2022). Zaboravljeni hrvatski židovski isać Hinko Gottlieb: znanstvena fantastika, humor i Holokaust. „Umjetnost riječi”, nr LXVI/1, s. 27–51. https:// hrcak.srce.hr/file/407531. DOI: https://doi.org/10.22210/ur.2022.066.1/02
Brzostek, D. (2019). Fikcja antropologiczna czy antropologia spekulatywna?. O funkcjach poznawczych narracji fantastycznonaukowych. „Prace Kulturoznawcze”, nr 2–3, s. 41–58. DOI: https://doi.org/10.19195/0860-6668.23.2-3.4
Bergson, H. (1977). Śmiech. Esej o komizmie. Przeł. M. Cichowicz. Kraków: Wydawnictwo Literackie. Buryła, S. (2005). Opisywać nie nazywając. W: Stosowność i forma. Jak opowiadać o Zagładzie?. Red. M. Głowiński, K. Chmielewska, K. Makaruk, A. Molisak, T. Żukowski. Kraków: Universitas, s. 183–208.
Buryła, S. (2016). Wokół Zagłady. Szkice o literaturze Holokaustu. Kraków: Universitas. Głowiński, M. (red.) (2003). Groteska. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Głowiński, M. (2005). Wprowadzenie. W: Stosowność iforma. Jak opowiadać o Zagładzie?. Red. M. Głowiński, K. Chmielewska, K. Makaruk, A. Molisak, T. Żukowski. Kraków: Universitas, s. 7–20.
Gottlieb, H. (2021). Ključ od velikih vrata. Bodoni: Zaprešić.
Jennings, L.B. (2003). Termin „groteska”. Przeł. M.B. Fedewicz. W: Groteska. Red. M. Głowiński. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, s. 31–71.
Jergović, M. (2021). Hinko Gottlieb, jedan život. W: Gottlieb, H. Ključ od velikih vrata. Bodoni: Zaprešić.
Kayser, W. (2003). Próba określenia istoty groteskowości. Przeł. R. Handke. W: Groteska. Red. M. Głowiński. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, s.17–30.
Košak, I. (2022). Ključ od velikih vrata. https://hrvatskiglas-berlin.eu/?p=219965. 25.11.2020. Lotman, J.M. (1976). Problem przestrzeni artystycznej. „Pamiętnik Literacki”, nr 67, s. 213–226. https://tinyurl.com/29ptry7r. 17.11.2022.
Panas, W. (1996). Pismo i rana. Szkice o problematyce żydowskiej w literaturze polskiej. https://docplayer.pl/6155890-Wladyslaw-panas-pismo-i-rana-szkice-o-problematyce-zydowskiej-w-literaturze-polskiej-spis-tresci.html. 15.11.2022.
Sławiński, J. (red.) (2000). Słownik terminów literackich. Wrocław: Zakład Narodowy im Ossolińskich.
Stawczyk, E. (2012). Modele fantastycznej prozy Filipa Davida. [Niepublikowany artykuł naukowy].
Steir-Livny, L. (2017). Is it OK to Laught About it? Holocaust Humour, Satire and Parody in Israeli Culture. London-Portland: Valentine Mitchel.
Święch, J. (1997). Surrealizm i groteska. W: tenże, Literatura polska w latach II wojny światowej. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa, s. 193–198.
Zandberg, E. (2015). „Ketchup Is the Auschwitz of Tomatoes”: Humor and the Collective Memory of Traumatic Events. „Commmunication, Culture & Criticue”, nr 8, s. 108–123. DOI: https://doi.org/10.1111/cccr.12072
Vidaković Petrov, K. (2021). Re-thinking of the Holocaust novel in Yugoslavia: From Hinko Gottlieb to Aleksandar Petrov’s Like gold in fire. https://tinyurl.com/28cx7kbv. 12.09.2022.
License
Copyright (c) 2023 Sabina Giergiel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors
The authors of the articles accepted for publication in the journal Poznańskie Studia Slawistyczne are obliged to fill up the contract for providing the journal free licence (along with sub-licence CC) to works. The contract should be also signed by the authors and sent back to the editorial board of the journal.
Under the terms of the contract, the authors of the texts published in the journal “Poznańskie Studia Slawistyczne” provide the University of Adam Mickiewicz in Poznań with a non-exclusive free licence and allow the aforementioned institution to use the sub-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
The authors hold the copyright for their texts.
Users
The Internet users are eligible for using the works published in “Poznańskie Studia Slawistyczne” from 2015 under the following conditions:
- recognition of the authorship: the popularized work must contain information about the author, title, source (references to the original work, DOI) and licence.
- no derivative works may be created: the work must be preserved in its original form, the work’s translations or elaborations cannot be distributed without the author’s permission.
The copyright to the texts published before 2015 is reserved.
Other
The University of Adam Mickiewicz in Poznań holds the right for the entire journal (its segmentation, graphical form, title, cover design, logo, etc.).