Abstract
The authoress offers an overview of various dimensions of borderlines in relation to the war situation, based on the analysis of Witnesses by Vinko Brešan (2003), a film that went down in the history of Croatian cinematography as the first to address the issue of Croatian war crimes. Starting in her reflection from the figure of Barić, i.e. one of the killers of a Serbian civilian, but also a soldier-suicide, she introduces Jaspers’ concept of guilt as a fundamental limit situation, which in this case is the result of the crimes committed. In further reflection, she reads the self-destructive act of the protagonist through the categories of a political manifesto (Banu Bargu), to state that the protagonist personifies the director himself, i.e. the one whose activity has political significance in the spirit of Jacques Rancière’s thought, because it consists in shifting the boundaries of visibility in the Croatian world.
References
Bargu, B. (2014). Starve and immolate. The politics of human weapons. New York: Columbia University Press.
Butković, D. (2004). Hladnokrvno ubojstvo. „Jutarnji list”, 24.04.2004. https://tinyurl.com/568h65s2.10.12.2024.
Downing, L., Saxton, L. (2010). Film and Ethics. Foreclosed Encounters. London, New York: Routledge.
Gilić, N. (2014). Promjene u prikazu rata u novijem hrvatskom igranom filmu – stil, umjetnost, ideologija. W: Facing the Present: Transition in Post-Yugoslavia. Red. R. Hansen-Kokoruš. Hamburg: Verlag Dr. Kovač, s. 11–31.
Grabowski, M. (2001). Krajobraz winy. Próba analizy fenomenologicznej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Havel, V. (2011). Siła bezsilnych. W: V. Havel, Siła bezsilnych i inne eseje. Wyb. i oprac. A.S. Jagodziński. Warszawa: Agora, s. 87–158.
Jaspers, K. (1978). Sytuacje graniczne. Przeł. M. Skwieciński. W: R. Rudziński. Jaspers. Warszawa: Wiedza Powszechna, s. 186–243.
Jelača, D. (2016). Dislocated Screen Memory. Narrating Trauma in Post-Yugoslav Cinema. London: Palgrave Macmillan.
Kajosević, S. (2022). Yugoslav Naval Officer Who Refused to Bomb Croatia Honored. https://tinyurl.com/yw3cw554. 13.09.2022.
Kołakowski, L. (1988). Jeśli Boga nie ma… O Bogu, Diable, Grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii. Kraków: Znak.
Komar, Z., Koić, E. (2015). Samoubojstva hrvatskih branitelja u Zagrebu i Hrvatskoj. Zagreb: Grad Zagreb, Gradski ured za branitelje. https://tinyurl.com/wbsvfbu6.10.12.2024
Kovačević, S. (2007). Jurica Pavičić: »Sramimo se naše stvarnosti«. „Hrvatski filmski ljetopis”, nr 50, s. 96–106.
Page, T. (2016). Self-immolation and asylum in Australia: ‘This is how tired we are’. https://tinyurl.com/mpd43cvw. 10.12.2024.
Pavičić, J. (2017). Ovce od gipsa. Zagreb: Društvo za promicanje književnosti na novim medijima.
Pavičić, J. (2011). Postjugoslavenski film. Stil i ideologija. Zagreb: Hrvatski filmski savez.
Piecuch, C. (2007). Doniosłość egzystencjalna i etyczna doświadczenia sytuacji granicznych w ujęciu Karla Jaspersa. W: Etyka wobec sytuacji granicznych. Red. D. Probucka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 37–46.
Promieńska, H. (2007). O niektórych dylematach naruszania zasad etyki w sytuacjach skrajnych egzystencjalnie. W: Etyka wobec sytuacji granicznych. Red. D. Probucka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, s. 21–35.
Rancière, J. (2010). Dissensus on Politics and Aesthetics. Przekł. i red. S. Corcoran. London: Continuum.
Šošić, A. (2009). Film i rat u Hrvatskoj. Refleksije jugoslavenskih ratova u hrvatskom igranom filmu. „Zapis, bilten Hrvatskog filmskog saveza”, nr 64–65. https://tinyurl.com/yc2886eb. 15.09.2022.
Wróblewska-Trochimiuk, E. (2024). Naszego nie damy. Spory i obrazy polityczne w Chorwacji po roku 2000. Warszawa: Instytut Slawistyki PAN.
Brešan, V. (reż.). (2003). Svjedoci. Interfilm.
Brešan, V. (reż.). (1996). Kako je počeo rat na mom otoku. Kinematografi Zagreb.
Hitrec, N. (reż.). (1999). Bogorodica. Continental.
Kodar, O. (reż.). (1993). Vrijeme za… Jadran film, RAI TRE, Ellepi film Roma.
Lerotić, J. (reż.). (2022). Sigurno mjesto. Cercamon (AE).
Sedlar, J. (reż.). (2019). 3069. Oluja film.
License
Copyright (c) 2025 Anna Boguska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
