Abstract
An important, though underestimated theme in Polish poetry written by women is the thread of poetry engaged in social and political matters, thematizing the connection between literature and civic life. Poetesses are often accused of not rooting their works in history and of unwillingness to bring up current topics. Yet the problem is not the lack of interest in history and its political and social dimension, but the distinct way of its conceptualization, the relationship between the individual – though not always revealing its sex – subjective “I” in relation to history and challenges of its times. That is manifested, among others, in poems by Wisława Szymborska, Krystyna Miłobędzka, Bogusława Latawiec and Urszula Kozioł, which, to a different degree, exhibit the strategies of personalization, autobiographication, somatization and trivialization, characteristic of women’s poetry regarding the martial law period in Poland.References
Barańczak, S. (1988). Przed i po: szkice o poezji krajowej przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Londyn: Aneks.
Borkowska, G., Czapliński, P., Dunin, K., Zaleski, M. (2006). Panel dyskusyjny. W: Literatura zaangażowana – koncepcje, programy, realizacje. Czy potrzebna nowa definicja? Red. E. Ziętek-Maciejczyk, P. Cieliczko. Warszawa: Fundacja na rzecz Badań Literackich IBL PAN, s. 167–185.
Borowiec, J. (2009). Szare światło. Rozmowy z Krystyną Miłobędzką i Andrzejem Falkiewiczem. Wrocław: Biuro Literackie.
Brach-Czaina, J. (1997). Wprowadzenie. W: Od kobiety do mężczyzny i z powrotem. Rozważania o płci w kulturze. Red. J. Brach-Czaina, Białystok: Trans Humana, s. 7–11.
Brach-Czaina, J. (2006). Szczeliny istnienia. Kraków: „eFKa”.
Certeau, M. (2008). Wynaleźć codzienność. Sztuki działania. Przeł. K. Thiel-Jańczuk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Dabert, D. (1998). Zbuntowane wiersze. O języku poezji stanu wojennego. Poznań: Wydawnictwo WiS.
Dąbrowska, D. (1998). Okolicznościowa poezja polityczna w Polsce w latach 1980––1990. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Dąbrowska, D. (2012). Udomowiony świat. O kobiecym doświadczaniu historii. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Dębska, A., Dąbrowska, D. (1999). „Zbuntowane wiersze: o języku poezji stanu wojennego”, Dobrochna Dabert, Poznań 1998; „Okolicznościowa poezja polityczna w Polsce w latach 1980–1990”, Szczecin 1998: [recenzja]. „Napis. Pismo poświęcone literaturze okolicznościowej i użytkowej” nr 5, s. 363–367.
Grądziel-Wójcik, J. (2016). Przymiarki do istnienia. Wątki i tematy poezji kobiet XX i XXI wieku. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Grądziel-Wójcik, J. (2017). Nowe Kobiety? O projektach kobiecości we współczesnej twórczości poetek. W: Nowa Kobieta – figury i figuracje. Red. I. Iwasiów, A. Krukowska, A. Zawiszewska. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe US, s. 363–382.
Kaniewska, B., Legeżyńska, A., Śliwiński, P. (2005). Literatura polska XX wieku. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Kozioł, U., (2011). Fuga 1955–2010. Wrocław: Biuro Literackie.
Latawiec, B. (1992). Powidok. Wiersze z lat 1980–1991. Warszawa: Wydawnictwo PEN.
Latawiec, B. (2012). Żalnik po polsku. W: B. Latawiec. Zegary nie do zatrzymania. Literackie portrety, listy, szkice. Mikołów: Instytut Mikołowski, s. 292–298.
Legeżyńska, A., Śliwiński, P. (2000). Poezja polska po 1968 roku. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Ligęza, W. (2016). Wstęp. W: W. Szymborska. Wybór poezji. Wstęp i oprac.W. Ligęza. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. IV–CCLXXXIX.
Łukasiewicz, J. (1993). Żalnik. W: J. Łukasiewicz. Rytm, czyli powinność. Szkice o książkach i ludziach po roku 1980. Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, s. 173–179.
Mikołajczak, M. (2000). Podjąć przerwany dialog. O poezji Urszuli Kozioł. Kraków: Universitas.
Miłobędzka, K. (2006). Zbierane 1960–2005. Wrocław: Biuro Literackie.
Nasiłowska, A. (2007). Literatura okresu przejściowego 1975–1996. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nyczek, T. (1997). 22 x Szymborska. Poznań: Wydawnictwo a5.
Przymuszała, B. (2017). Wstęp. W: Formy zaangażowania. Pisarki i pisarze w kulturze XX i XXI wieku. Red. M. Brzóstowicz-Klajn, G. Pertek, B. Przymuszała. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Skalmowski, J. (1992). Powidok. „Arkusz” nr 13.
Skoczek, A. (2004). Poezja świadectwa i sprzeciwu: stan wojenny w twórczości wybranych polskich poetów. Kraków: Wydawnictwo SMS.
Szymańska, A. (1990). Szarowiersze. „Przegląd Powszechny” nr 5.
Szymborska, W. (2010). Wiersze wybrane. Wybór i układ Autorki. Wydanie nowe, uzupełnione. Kraków: Wydawnictwo a5.
License
Authors
The authors of the articles accepted for publication in the journal Poznańskie Studia Slawistyczne are obliged to fill up the contract for providing the journal free licence (along with sub-licence CC) to works. The contract should be also signed by the authors and sent back to the editorial board of the journal.
Under the terms of the contract, the authors of the texts published in the journal “Poznańskie Studia Slawistyczne” provide the University of Adam Mickiewicz in Poznań with a non-exclusive free licence and allow the aforementioned institution to use the sub-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
The authors hold the copyright for their texts.
Users
The Internet users are eligible for using the works published in “Poznańskie Studia Slawistyczne” from 2015 under the following conditions:
- recognition of the authorship: the popularized work must contain information about the author, title, source (references to the original work, DOI) and licence.
- no derivative works may be created: the work must be preserved in its original form, the work’s translations or elaborations cannot be distributed without the author’s permission.
The copyright to the texts published before 2015 is reserved.
Other
The University of Adam Mickiewicz in Poznań holds the right for the entire journal (its segmentation, graphical form, title, cover design, logo, etc.).