The totalitarian worlds of Merry Cemetery by Vasyl Stus and Little Apocalypse by Tadeusz Konwicki: differences and similarities
Journal cover Poznańskie Studia Slawistyczne, no. 28, year 2025, title Boundaries in literature (Krystyna Pieniążek-Marković, Tvrtko Vuković)
PDF (Język Polski)

Keywords

Ukrainianness
Polishness
self-publishing
second circulation

How to Cite

Mychajłowa, T. (2025). The totalitarian worlds of Merry Cemetery by Vasyl Stus and Little Apocalypse by Tadeusz Konwicki: differences and similarities. Poznańskie Studia Slawistyczne, (28), 195–216. https://doi.org/10.14746/pss.2025.28.10

Abstract

The article is devoted to a comparative analysis of totalitarian worlds in Ukrainian and Polish literature based on the material of works published in the underground circulation and written in complete freedom from censorship restrictions (taking into account Konwicki’s earlier novel Ascension). Numerous typological similarities are revealed (queues, poverty, falsehood, the motif of self-immolation as an extreme form of protest, etc.), differences in the description of totalitarian reality by the writers are noted, and the features of the author’s individuality in presenting national issues are emphasized.

https://doi.org/10.14746/pss.2025.28.10
PDF (Język Polski)

Funding

Ministry of Science and Higher Education

References

Bakuła, B. (1999). „W rodzimej obczyźnie”. Kilka uwag o poezji Wasyla Stusa. W: B. Bakuła. Skrzydło Dedala. Szkice, rozmowy o poezji i kulturze ukraińskiej lat 50.–90. XX wieku. Poznań: Wydawnictwo WiS, s. 193–212.

Bakuła, B., Matusiak, A., Tyszkowska-Kasprzak, E. (red.) (2018). Od „Zapisu” do… zapisu historii. Kultura poza cenzurą w Europie Środkowej i Wschodniej w latach 1977– 1991. Wojnowice–Wrocław: Kolegium Europy Wschodniej. DOI: https://doi.org/10.52040/7893.2

Czapliński, P. (1994). Tadeusz Konwicki. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.

Grzybowski, J. (2012). Byt, Tożsamość, Naród. Próba wyjaśnienia formuły „tożsamość narodowa” w perspektywie metafizyki. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.

Jarska, N., Olaszek, J. (2016). Co czytała opozycja? Książki drugiego obiegu jako wyraz tożsamości politycznej, ideowej i kulturowej opozycji w PRL (1976–1989). W: Drugi obieg w PRL na tle samizdatu w państwach bloku sowieckiego po 1956 roku. Red. P. Gasztold-Seń, N. Jarska, J. Olaszek. Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej, s. 145–162.

Kaniecki, P. (2008). Noc dożynek. Problematyka śmierci we „Wniebowstąpieniu”. „Litteraria Copernicana”, nr 1: Konwicki, s. 105–131.

Kaniecki, P. (2013). Wniebowstąpienia Konwickiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa.

Kaniecki, P. (2014). Samospalenia Konwickiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa.

Konwicki, T. (1967). Wniebowstąpienie. Warszawa: Iskry.

Konwicki, T. (1991). Mała apokalipsa. Warszawa: Wydawnictwa Alfa.

Korniejenko, A. (red.) (1996). Poezja Wasyla Stusa. Kraków: Universitas.

Mychajłowa, T. (2021). „Już zapomniano, czym jest życie i czym jest świat, czym jesteś ty”. Problem tożsamości narodowej w sowieckiej Ukrainie – kilka uwag do tomiku Wasyla Stusa „Wesoły cmentarz”. „Władza Sądzenia”, nr 20, s. 75–95.

Nasalska, A. (1976). Filozofia człowieka w prozie Tadeusza Konwickiego. „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio F, Humaniora, nr 31, s. 233–256.

Nasiłowska, A. (2006). Literatura okresu przejściowego 1975–1996. Warszawa: PWN.

Olaszek, J. (2016). Drugi obieg wydawniczy w PRL i samizdat w innych państwach bloku sowieckiego: podobieństwa, różnice, wzajemne wpływy. W: Drugi obieg w PRL na tle samizdatu w państwach bloku sowieckiego po 1956 roku. Red. P. Gasztold-Seń, N. Jarska, J. Olaszek. Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej, s. 15–57.

Pokorna, B. (2001). Autobiografizm w „Małej apokalipsie” Tadeusza Konwickiego. „Prace Naukowe. Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury”, nr 8, s. 141–149.

Stus, W. (2020). Wesoły cmentarz. Wiersze wybrane z lat 1959–1971. Przeł. M. Gaczkowski. Wrocław–Wojnowice: Kolegium Europy Wschodniej.

Tatarowski, K. W., Nolbrzak, R. (2019). Liryka i polityka: Jacek Bierezin, Zbigniew Dominiak, Zdzisław Jaskuła, Witold Sułkowski – o twórczości poetów podziemnego pisma PULS. Kraków–Bielsko-Biała: Instytut Literatury, Wydawnictwo Naukowe ATH. DOI: https://doi.org/10.55159/9788366249066

Thiesse, A.-M. (2019). Powstawanie tożsamości narodowych: Europa w wiekach XVIII– XX. Przeł. B. Losson. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.

Werner, A. (1991). Czy z Polaka można zrobić człowieka radzieckiego? W: A. Werner. Pasja i nuda. Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza, s. 218–228.

Ziółkowski, G. (2018). Okrutny teatr samospaleń. Protesty samobójcze w ogniu i ich echa w kulturze współczesnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Бажан, О., Данилюк, Ю. (2000). Український національний рух: основні тенденції і етапи розвитку (кінець 1950-х–1980-ті роки). Київ: Рідний край.

Гнатюк, О. (2012). Між літературою і політикою. Есеї та інтермедії. Київ: Дух і літера.

Гогуля, М. (2016). Колоніальна дійсність у романі Тадеуша Конвіцького „Малий Апокаліпсис”. „Проблеми слов’янознавства”, вип. 65, с. 110–125.

Деркачова, О. (2018). Світ речей та „високої” моди у збірці Василя Стуса „Веселий цвинтар”. „Стусознавчі зошити”, зошит 4, с. 89–98.

Касьянов, Г. (2019). Незгодні: українська інтелігенція в русі опору 1960–80-х років. Київ: TOB Видавництво „Кліо”.

Кіпіані, В. (уклад.) (2019). Справа Василя Стуса. Збірка документів з архіву колишнього КДБ УРСР. Харків: Віват.

Лис, С. (2008). Слово поза цензурою. Cамвидав, як феномен культури і суспільно- політичної думки 1960-х–1980-х років (Західна Україна). Луцьк: Твердиня.

Макарчук, В. (1994). Збірка „Веселий цвинтар” [примітки]. В: В. Стус. Твори: у 4 томах, 6 книгах. Т. 1, кн. 1. Львів: Видавнича Спілка „Просвіта”, с. 397–410.

Михайлова, Т. (2020). Проза Василя Стуса та Франца Кафки: спроба компаративного прочитання. „Дивослово”, № 1 (754), с. 40–48.

Овсієнко, В. (2018). Світло людей: Мемуари та публіцистика. 2-ге вид. Київ: TOB Видавництво „Кліо”.

Рябчук, М. (1991). „Я писав без будь-яких оглядок на цензуру”: інтерв’ю з Тадеушем Конвіцьким. „Всесвіт”, № 12, с. 4, 109–111.

Стус, В. (1994a). Веселий цвинтар. В: В. Стус. Твори: у 4 томах, 6 книгах. Т. 1, кн. 1. Львів: Видавнича Спілка „Просвіта”, с. 153–196.

Стус, В. (1994b). З таборового зошита. В: В. Стус. Твори: у 4 томах, 6 книгах. Т. 4. Львів: Видавнича Спілка „Просвіта”, с. 485–502.

Стус, Д. (2015). Василь Стус: життя як творчість. 3-тє вид. Київ: Дух і літера.

Танюк, Л. (2012). Твори. Щоденники без купюр. В 60-и томах. Т. 23: 1968 рік (листопад–грудень). Київ: „Альтерпрес”.

Танюк, Л. (2013). Твори. Щоденники без купюр. В 60-и томах. Т. 24: 1969 рік (cічень–червень). Київ: „Альтерпрес”.

[Bažan, O., Danilûk, Û. (2000). Ukraïnsʹkij nacìonalʹnij ruh: osnovnì tendencìï ì etapi rozvitku (kìnecʹ 1950-h–1980-tì roki). Kiïv: Rìdnij kraj.

Gnatûk, O. (2012). Mìž lìteraturoû ì polìtikoû. Eseï ta ìntermedìï. Kiïv: Duh ì lìtera.

Gogulâ, M. (2016). Kolonìalʹna dìjsnìstʹ u romanì Tadeuša Konvìcʹkogo „Malij Apokalìpsis”. „Problemi slov’ânoznavstva”, vip. 65, s. 110–125.

Derkačova, O. (2018). Svìt rečej ta „visokoï” modi u zbìrcì Vasilâ Stusa „Veselij cvintar”. „Stusoznavčì zošiti”, zošit 4, s. 89–98. DOI: https://doi.org/10.7560/317587-089

Kasʹânov, G. (2019). Nezgodnì: ukraïnsʹka ìntelìgencìâ v rusì oporu 1960–80-h rokìv. Kiïv: TOB Vidavnictvo „Klìo”.

Kìpìanì, V. (red.) (2019). Sprava Vasilâ Stusa. Zbìrka dokumentìv z arhìvu kolišnʹogo KDB URSR. Harkìv: Vìvat.

Lis, S. (2008). Slovo poza cenzuroû. Camvidav, âk fenomen kulʹturi ì suspìlʹno-polìtičnoï dumki 1960-h–1980-h rokìv (Zahìdna Ukraïna). Lucʹk: Tverdinâ.

Makarčuk, V. (1994). Zbìrka „Veselij cvintar” [primìtki]. V: V. Stus. Tvori: u 4 tomah, 6 knigah. T. 1, kn. 1. Lʹvìv: Vidavniča Spìlka „Prosvìta”, s. 397–410.

Mihajlova, T. (2020). Proza Vasilâ Stusa ta Franca Kafki: sproba komparativnogo pročitannâ. „Divoslovo”, nr 1 (754), s. 40–48.

Ovsìênko, V. (2018). Svìtlo lûdej: Memuari ta publìcistika. 2-ge vid. Kiïv: TOB Vidavnictvo „Klìo”.

Râbčuk, M. (1991). „Â pisav bez budʹ-âkih oglâdok na cenzuru”: ìnterv’û z Tadeušem Konvìcʹkim. „Vsesvìt”, nr 12, s. 4, 109–111.

Stus, V. (1994a). Veselij cvintar. V: V. Stus. Tvori: u 4 tomah, 6 knigah. T. 1, kn. 1. Lʹvìv: Vidavniča Spìlka „Prosvìta”, s. 153–196.

Stus, V. (1994b). Z taborovogo zošita. V: V. Stus. Tvori: u 4 tomah, 6 knigah. T. 4. Lʹvìv: Vidavniča Spìlka „Prosvìta”, s. 485–502.

Stus, D. (2015). Vasilʹ Stus: žittâ âk tvorčìstʹ. 3-tê vid. Kiïv: Duh ì lìtera.

Tanûk, L. (2012). Tvori. Ŝodenniki bez kupûr. V 60-i tomah. T. 23: 1968 rìk (listopad– grudenʹ). Kiïv: „Alʹterpres”.

Tanûk, L. (2013). Tvori. Ŝodenniki bez kupûr. V 60-i tomah. T. 24: 1969 rìk (cìčenʹ– červenʹ). Kiïv: „Alʹterpres”.