Abstrakt
The considerations in this paper focus upon the Russian idea of which consequence and extension is mythology of the Soviet times. We refer to the myths of tsarist Russia and to a specific relation to the authorities in Russia. The main theme of this paper concerns mythology of the Soviet times, especially one of its elements namely, the myth of power.
The attention has been shifted to the history of personality cult, which revolved around Joseph Stalin. The position of the leader in the Stalinist soviet state can be conditioned by a relation to the authorities of which origin may be traced back to pre-revolutionary times. In the summary, an attempt has been made to unmask the myth of the leader on the basis of selected works from the circle of Russian samizdat literature.
Bibliografia
Andrusiewicz A., 1994, Mit Rosji. Studia z dziejów filozofii rosyjskich elit, t. 1–2, Rzeszów.
Drużnikow J., 2001, Anioły na ostrzu igielnym, przeł. A. Wołodźko-Butkiewicz, Kraków.
Duda K., 2001, Wiara i naród. Twórczość Władimira Maksimowa, Kraków.
Filipowicz S., 1988, Mit i spektakl władzy, Warszawa.
Heller M., 1989, Maszyna i śrubki. Jak hartował się człowiek sowiecki, tłumacz nieznany, przedruk za: „Biblioteka Kultury”, t. 439, Warszawa.
Heller M., Niekricz A., 1986, Utopia u władzy. Historia Związku Sowieckiego, t. 1–2, przeł. A. Mietkowski, Warszawa.
Imos R., 2007, Wiara człowieka radzieckiego, Kraków.
Kołakowski L., 1972, Obecność mitu, Paryż.
Kowalska H., 1998, Kultura staroruska XI–XVI w. Tradycja i zmiana, Kraków.
Lazari A. de (red.), 1995, Mentalność rosyjska. Słownik, Katowice.
Lazari A., 1996, Czy Moskwa będzie Trzecim Rzymem. Studia o nacjonalizmie rosyjskim, Katowice.
Максимов B., 1992, Ковчег для незвaнных, Москва.
Медведев P., 1990, О Сталине и сталинзме, Москва.
Milewska M., 2012, Bogowie u władzy. Od Aleksandra Wielkiego do Kim Dzong Ila. Antropologiczne studium mitów boskiego władcy, Gdańsk.
Pipes R., 2008, Komunizm, przeł. J. Górski, Warszawa.
Runciman S., 2008, Teokracja bizantyjska, przeł. M. Radożycka-Paoletti, Katowice.
Smoleń M., 2010, Wartość poznawcza mitu w rosyjskiej historii, w: Idee konserwatywne w Rosji, red. A. Raźny, Kraków, s. 9–20.
Sołżenicyn A., 1997, Krąg pierwszy, przeł. J. Pomianowski, Warszawa.
Sołżenicyn A., 2001, Na krańcach, przeł. J. Baczyński, w: A. Sołżenicyn, Przełomy. Opowiadania zebrane 1959–1998, przeł. A Wołodźko et al., Warszawa, s. 321–360.
Suchanek L., 2007, Anioły, biesy i prawda: twórczość Jurija Drużnikowa, Kraków.
Суханек Л., 2002, Исторические лица как литратурные персонажи. Образ Сталина в творчестве А. Солженицына, В. Максимова и Ю. Дружникова, w: История в зеркале литературы и литературоведения: сборник докладов Международной научной конференции, red. Л. Звонарева, Ф. Апанович, Гданьск–Варшава, s. 134–152.
Uspieński B., Żywow W., 1992, Car i Bóg: semiotyczne aspekty sakralizacji monarchy w Rosji, przeł. H. Paprocki, Warszawa.
Wojnowicz W., 2006, Spiżowa miłość Agłai, przeł. H. Broniatowska, Warszawa.
Wołkogonow D., 2006, Stalin – wirtuoz kłamstwa, dyktator myśli, przeł. M. Antosiewicz, Warszawa.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).