Abstrakt
The article describes different ways of depicting Josip Broz Tito in poems which embody socialistic values. The notion of the Government relies on the idea of the abscence, and the exact abscence requires the image in order to be effective. This is the key role of poetry, which conveyed the constructs of both individual and social illusion.
Bibliografia
Assmann J., 2005, Kulturno pamćenje, prev. V. Preljević, Zenica.
Bart R., 1979, Književnost, mitologija, semiologija, prev. I. Čolović, Beograd.
Biti M., Marot-Kiš D., 2008, Poetika uma, Zagreb.
Biti V., 2000, Strano tijelo pri/povijesti, Zagreb.
Bošković-Stulli M., 1971, Narodna poezija naše oslobodilačke borbe kao problem suvremenog folklornog stvaralaštva, u: M. Bošković-Stulli, Usmena književnost, Zagreb, s. 317–355.
Cipra M., 2003, Temelji onotologije, Zagreb.
Connerton P., 2004, Kako se društva sjećaju, prev. Z. Židovec, Zagreb.
Čulinović-Konstatinović V., 1989, Aždajkinja iz Manite Drage, Split.
Freud S., 1986, S onu stranu načela ugode, u: Budućnost jedne iluzije, prev. B. Buden, Zagreb.
Jakac B., 2009, Portret Maršala Tita, u Kultura sjećanja 1945. Povijesni lomovi i svladavanje prošlosti, Zagreb.
Janićijević J., 1986, U znaku Moloha, antropološki ogled o žrtvovanju, Beograd.
Jenks Ch., 2002, Središnja uloga oka u zapadnoj kulturi, prev. Z. Pavlić, u: Vizualna kultura, Zagreb.
Kolsto P., 2005, Myths and Boundaries in Southeast Europe, London.
Lévi-Strauss C., 1978, Divlja misao, prev. J. i B. Jelić, Beograd.
Lévi-Strauss C., 2011, Mitologike, goli čovek, prev. A. Horvat, P. Sekeruš, V. Manić, I. Utornik, Novi Sad.
Löwith K., 1990, Svjetska povijest i događanje spasa, prev. M. Vukić, Zagreb.
Merleau-Ponty M., 1984, Struktura ponašanja, prev. B. Gojković, Beograd.
Nazor V., 1946, Legenda o Drugu Titu, Zagreb.
Pešić M.S., 1981, Kad te zaboli duša: Jugoslovenska poezija o Titu, Beograd.
Propp V.J., 1982, Morfologija bajke, prev. P. Vujičić, R. Matijašević, M. Vuković, Beograd.
Rihtman-Auguštin D., 1975, Kultura i umjetnost u NOB-u i socijalističkoj revoluciji u Hrvatskoj, Institut za historiju radničkog pokreta/August Cesarec Zagreb.
Rihtman-Auguštin D., Bezić J., 1977, Partizanski folklor o Titu, „Narodna umjetnost” br. 1, vol. 14.
Schiller F., 2006, Pismima o estetskom odgoju čovjeka, prev. D. Torjanac, Zagreb.
Slamnig I., 1965, Pjesma kao faktor kolektivne svijest, u: I. Slamnig, Disciplina mašte, Zagreb.
Sorel S., 2007, Tradicija i mediteranizam u poeziji, „Croatica et Slavica Iadertina” br. 3, Zadar.
Taubes J., 2009, Zapadna eshatologija, prev. D. Davidović, Zagreb.
Zečević D., 1975, Pučke književne tvorevine između umjetnosti i revolucije, u: NOB kultura i umjetnost u Hrvatskoj, Zagreb.
Žižek S., 2002, Sublimni objekt ideologije, prev. N. Jovanović, D. Kršić, I. Molek, Zagreb.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).