Abstrakt
The paper focuses on the significant role of wolf in the Croatian folklore that has been confirmed by a series of analyses over the thirty contemporary original field records. The socalled wolf processions were still performed in many places of the country just before the Homeland War in 1991. Often described in a word vukavarski, the processions were always initiated by an act of killing the wolf since the animal was traditionally assumed as a symbol of evil and subsequently as a cause of severe damage. In order to celebrate such an act, the wolf killer, accompanied by a small group of hunters, had to march through the village. The group was obliged to sing or recite spells, derived from an apotropaic rite, in front of the country houses. As for the hosts, they were satisfied to receive the procession (such a satisfaction was usually expressed by different rewards) since all the neighborhood had got rid off another dangerous animal.
Bibliografia
Belaj V., Hod kroz godinu, Zagreb 1998.
Botica S., Biblija i hrvatska kulturna tradicija, Zagreb 1995.
Čubelić T., Povijest i historija usmene narodne književnosti, Zagreb 1990.
Ćubelić T., Usmena narodna retorika i teatrologija, Zagreb 1970.
Dragić M., Basme u hrvatskoj usmenoj retorici i izvedbi, u: Bałkański folklor jako kod interkulturowy, t. 1, ur. J. Rękas, Poznań 2011, str. 75–98.
Dragić M., Spasovo u hrvatskoj tradicijskoj baštini, „Crkva u svijetu”, Split 2009, str. 205-228.
Dragić M., Apotropejski obredi, običaji i ophodi u hrvatskoj tradicijskoj kulturi, „Croatica et Slavica Iadertina”, br. 3, Zadar 2007, str. 369-390.
Fazlagić, H. Bajanje. Prilog narodnog ljekarstva Bosne i Hercegovine, „Glasnik zemaljskog muzeja u Bosni i Hercegovini“, Knjiga I, Godina VII, Sarajevo 1895, str. 155-158.
Furčić I., Narodno stvaralaštvo šibenskoga područja, Šibenik 1988.
Gavazzi M., Godinu dana hrvatskih narodnih običaja, Zagreb 1991.
Grgec P., Hrvatske narodne pjesme, Zagreb 1943.
Hrvatska usmena književnost Bosne i Hercegovine: lirika, epika, retorika, prir. M. Dragić, Hrvatska književnost Bosne i Hercegovine u 100 knjiga, Sarajevo 2006.
Kajmaković R., Maskirani ophodi, „Glasnik zemaljskog muzeja. Etnologija”, sv. XV–XVI, Sarajevo 1961.
Kajmaković R., Narodni običaji stanovništva Lištice, „Glasnik zemaljskog muzeja Bosne i Hercegovine. Etnologija”, Nova serija, sv. XXIV/XXV, Sarajevo 1969/1970, str. 312-313.
Kulišić Š. , Značaj slovensko-balkanske i kavkaske tradicije u proučavanju stare slovenske religije, knj. 9, Sarajevo 1973.
Leksikon ikonografije, liturgike i simbolike zapadnog kršćanstva i Uvod u ikonologiju Radovana Ivančevića, ur. A. Badurina, Zagreb 1990.
Oriovčanin L., Narodni slavonski običaji, Zagreb, 1846.
Palameta M., Usmeni narodni teatar u Hercegovini, Mostar 1996.
Višić M., Književnost drevnog Bliskog istoka, Zagreb 1993.
Volarević Ž., Što je to Vučindan i zašto je tada misa na Dragoviji?, „List župe Gospe Snježne“, br. 8, Vid 2004.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).