Abstrakt
A form of poetic manifesto rooted in the avant-garde tradition is construed here as a performative project of the future. This temporal quality links it with the Derridean notion of “democracy to-come”. The presented paper attempts to trace an (im)possible connection between poetic manifestos and democracy in Poland after 1989. In pursuance of this objective, the paper briefly presents the only four 21st‑century Polish manifestos that attracted some critical and/or artistic attention: Meblowanie główww, Manifest Neolingwistyczny v. 1.1, Manifest poezji cybernetycznej and Manifest Rozdzielczości Chleba v. 1.7.Bibliografia
Baran, M., Sendecki, M., Świetlicki, M. (1993). Wiersz wspólny (półfinałowy). “BruLion” nr 21/22, p. 79.
Bromboszcz, R., Florek, M., Kopyt, S., Misiak, T., Podgórni, Ł. (2007). Manifest poezji cybernetycznej. “ProArte” nr 23, p. 42.
Cecko, M., Cyranowicz, M., Kasprzak, M., Lipszyc, J., Mueller, J. (2005). Manifest Neolingwistyczny v. 1.1 (2005). In: Gada!zabić? pa]n[tologia neolingwizmu. Red. M. Cyranowicz, P. Kozioł, oprac. graf. M. Sobczyk. Warszawa: Staromiejski Dom Kultury, pp. 158–159.
Cyranowicz, M., Dutkowski, R., Krauss, A., Lipszyc, J., Pakier, W., Słodownik, A. (2005). Meblowanie główww. In: Gada!zabić? pa]n[tologia neolingwizmu. Red. M. Cyranowicz, P. Kozioł, oprac. graf. M. Sobczyk. Warszawa: Staromiejski Dom Kultury, pp. 123–125.
Cyranowicz, M. [emce] (2005). [bez tytułu, komentarz do Manifest Neolingwistyczny v. 1.1]. In: Gada!zabić? pa]n[tologia neolingwizmu. Red. M. Cyranowicz, P. Kozioł, oprac. graf. M. Sobczyk. Warszawa: Staromiejski Dom Kultury, p. 158.
Czapliński, P. (1997). Poetyka manifestu literackiego 1918–1939. Warszawa: Instytut Badań Literackich.
Derrida, J. (1992). The other heading: reflections on today’s Europe. Transl. by P.A. Brault and M.B. Naas, introduction by M.B. Naas. Bloomington – Indianapolis: Indiana University Press.
Fukuyama, F. (1992). The End of History and the Last Man. New York: Free Press.
Gazda, G. (1987). Awangarda. Nowoczesność i tradycja. Łódź: Wydawnictwo Łódzkie.
Głuszak, K., Kapela, J. (2005). Manifest protodupistyczny. In: Gada!zabić? pa]n[tologia neolingwizmu. Red. M. Cyranowicz, P. Kozioł, oprac. graf. M. Sobczyk. Warszawa: Staromiejski Dom Kultury, pp. 170–171.
Kasprzak, M. (2005). Nekrofest postneolingwistyczny. In: Gada!zabić? pa]n[tologia neolingwizmu. Red. M. Cyranowicz, P. Kozioł, oprac. graf. M. Sobczyk. Warszawa: Staromiejski Dom Kultury, pp. 9–10.
Kotuła, D. (2018). The Fall of the Hause of Users. The Bread Resolution’s Narrative Shifts. “Tekstualia” nr 1 (4), pp. 109–124.
Mueller, J. (2005). Neolog [zamiast nekrologu]. In: Gada!zabić? pa]n[tologia neolingwizmu. Red. M. Cyranowicz, P. Kozioł, oprac. graf. M. Sobczyk. Warszawa: Staromiejski Dom Kultury, p. 8.
Onak, L., Podgórni, Ł. (2011). Manifest rozdzielczości chleba v. 1.7. “Rozdzieczość Chleba” nr 1, pp. 4–7.
Płucienniczak, P., Podgórni, Ł., Onak, L. (2015). “Nośnik” nr 3, pp. 38–55.
Puchner, M. (2006). Poetry and the Revolution: Marx, Manifestos and the Avant-Gar¬de. Princeton, NJ: Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400844128
Sienkiewicz, B. (2007). Poznawanie i nazywanie. Refleksja cywilizacyjna i epistemologiczna w polskiej poezji modernistycznej. Kraków: Universitas.
Śliz, A. (2015). Manifest literacki w Polsce: Kulturowa historia gatunku. [Niepublikowana rozprawa doktorska]. Łódź: Uniwersytet Łódzki.
Świetlicki, M. (2000). For Jan Polkowski. Transl. by W. Martin. “Chicago Review” no. 3–4, pp. 278–279. https://doi.org/10.2307/25304637
Winkiel, L. (2015). Manifestos and Ars Poetica. In: The Routledge Companion to Experimental Literature. Ed. by J. Bray, A. Gibbons, B. McHale. London – New York: Routledge, pp. 253–266.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).