Abstrakt
The article deals with the analysis of the relationship between art, literature, and democracy, starting with the interpretation of Deleuzeʼs reading of D.H. Lawrence, Apocalypse. It is shown that in the contemporary world we are faced with a radical turn of knowledge, values and ways of thinking. Instead of the word prophecy, the act becomes a vision of transparency that has its most powerful means in the logic of mass media interaction. Hence the image that precedes the world has the potential for transforming the idea of the Book into a post-apocalyptic era of visualization of objects. With the help of Deleuzeʼs concepts such as multitude, difference and becoming, the article focuses on the criticism of the democratic emptiness of the world from which the secret has disappeared, and there has been only writing for survivors, the Book for Zombies. Is this a metaphysical testament at the time when writing has nothing more to do with the reference framework of modern art, when a change in the society could still set goals and tasks?Bibliografia
Benjamin, W. (1991). Zur Kritik der Gewalt. "Gesammelte Schriften" sv. II, 1.
Debord, G. (1996). La société du spectacle. Paris: Gallimard.
Deleuze, G. (1968). Différence et Répétition. Paris: P.U.F.
Deleuze, G. (1990). Post-scriptum sur le sociétés de contrôle. "LʼAutre journal" br. 1, svibanj. https://sites.google.com/site/deleuzemedia/textes/post-scriptum-sur-les-societes-de-controle. 20.12.2018.
Deleuze, G. (1993). Critique et Clinique. Paris: Ed. de Minuit.
Deleuze, G. (2014). Proust et le signes. Paris: P.U.F. https://doi.org/10.3917/puf.deleu.2014.01
Deleuze, G., Guattari, F. (1975). Kafka. Pour une littérature mineure. Paris: Ed. de Minuit.
Derrida, J. (1972). La Dissémination. Paris: Ed. Seuil.
Derrida, J. (1983). Dʼun ton apocalyptique adopté nagueré en philosophie. Paris: Galilée.
Freud, S. (2010). Pojam jeze u književnosti i psihologiji. Prev. D. Tkalec. Zagreb: Scarabeus Naklada.
Lawrence, G. H. (2002). Apocalypse. Préface de G. Deleuze. Paris: Desjonquères.
Lyotard, J. F. (1983). Le différend. Paris: Ed. de Minuit.
Ortega y Gasset, J. (2007). Dehumanizacija umjetnosti. Prev. M. Grčić. Zagreb: Litteris.
Paić, Ž. (2006). Slika bez svijeta: Ikonoklazam suvremene umjetnosti. Zagreb: Litteris.
Paić, Ž. (2013). Sloboda bez moći: Politika u mreži entropije. Zagreb: Bijeli val.
Paić, Ž. (2014). Treća zemlja: Tehnosfera i umjetnost. Zagreb: Litteris.
Paić, Ž. (2017). Doba oligarhije: Od informacijske ekonomije do politike događaja. Zagreb: Litteris.
Paić, Ž. (2018a). Tehnosfera 2: "Crna kutija" metafizike - Kibernetika i apsolutno vrijeme stroja. Zagreb: Sandorf i Mizantrop.
Paić, Ž. (2018b). Anđeo povijesti i Mesija događaja: Umjetnost-Politika-Tehnika u djelu Waltera Benjamina. Beograd: FMK.
Rancière, J. (2000). Le Partage du sensible: Esthétique et politique. Paris: La Fabrique edition. https://doi.org/10.3917/lafab.ranci.2000.01
Williams, J. (2011). Gilles Deleuze's Philosophy of Time: A Critical Introduction and Guide. Edinburg: Edinburgh University Press.
Wittgenstein, L. (1972). Philosophische Grammatik. Frankfurt a. M: Suhrkamp.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).