Abstrakt
There are analysed in the article writings of the Ukrainian poet Borys Necherda (1939-1998). He was the original writer of the generation of 1960th and made brave experiments with the artistic word. Necherda as an author balanced between the official literature and the literature of the underground. There are a lot of unconventional features in his poems such as colloquial vocabulary, elements of slang, journalism, mixing of discourses and various means of rhetoric. That was a reason that Necherda’s writings were not appreciated during his life. Only nowadays after the poet’s death we have the possibility to re-read it from new points of view. This writings evidence a process of vanguard experimenting. In an original way they present a local peculiarity of a place: the poet become the voice of the „Odessa beaumond”, choosing masks for his lyrical subject.
Bibliografia
Andruhovyč, Û. (1999). Naprykíncí nedol’otu. „Den’” 23 lûtoho, № 33. http://www.poetryclub.com.ua/metps.php?id=54&type=critiques, 29.10.2019.
B˝lgarski poetičeski avangard. Antologiâ / Bolgars’kyj poetyčnyj avangard.
Antologíâ. (2018). Sofiâ: YC „Boân Penev”. Girin, Û. N. (red.) (2010). Avangard v kul’ture XX veka (1900–1930 gg.): Teoriâ. Istoriâ. Poètika. Kn. 1. Moskva: IMLI RAN.
Grojs, B. (1993). Utopiâ i obmen. Moskva: Znak.
Hundorova, T. (2004). Šístdesâtnyctvo: metafora, ím’â, dím. V: M. Kocûbyns’ka. Moї obríї. T. 1. Kyїv: Duh í Lítera.
Kas’ânov, G. (1995). Nezgodní: ukraїns’ka íntelígencíâ v rusí oporu 1960–1980-h rr. Kyїv: Lybíd’. Literaturnyj avangard na lingvističeskih povorotah. (2018). Seriâ „Avant-garde” vyp. 15. Sankt-Peterburg: izd-vo Evropejskogo universiteta v Sankt-Peterburge.
Mêdníkova, H. S. (2002). Ukraїns’kyj anderhraund (mystectvo 60-h – počatku 80-h rokív). V: Ukraїns’ka í zarubížna kul’tura XX stolíttâ. Kyїv: Znannâ. Mihajl’ Semenko i ukrainskij panfuturizm. Manifesty. Mistifikacii. Stat’i. Lirika.
Videopoèziâ. (2016). Seriâ „Avant-garde” vyp. 9. Sankt-Peterburg: izd-vo Evropejskogo universiteta v Sankt-Peterburge.
Nečerda, B. (1991). Vybrane. Kyїv: Dnípro.
Slabošpyc’kyj, M. (2004). Vybír Borysa Nečerdy. V: B. Nečerda. Vybraní tvory. Odesa: Maâk.
Stepanov, N. (2001). „Ostannâ knyha” Borysa Nečerdy. „Derybasovskaâ – Ryšel’evskaâ. Literaturno-hudožestvennyj, istoričesko-kraevedčeskij istoričeskij al’manah”, vyp. 3 (6), s. 390–396.
Sverstûk, Ê. (1993). Bludní syny Ukraїny. Kyїv: Znannâ.
Tanûk, L. (2004). Líníâ žyttâ (Z ŝodennykív), t. 1: 1964–1970. Harkív: Folío.
Tarnašyns’ka, L. (2010). Ukraїns’ke šístdesâtnyctvo: profílí na tlí pokolínnâ (ístoryko-líteraturnyj ta poetykal’nyj aspekty). Kyїv: Smoloskyp.
Transatlantičeskij avangard. Anglo-amerikanskie literaturnye dviženiâ (1910–1940). Programmnye dokumenty i teksty. (2018). Seriâ „Avant-garde” vyp 13. Sankt-Peterburg: izd-vo Evropejskogo universiteta v Sankt-Peterburge.
Ukraїns’kyj poetyčnyj avangard. Antologíâ / Ukrainski poetičeski avangard. Antologiâ. (2018). Sofiâ: YC „Boân Penev”.
Voronkov, V. M. (2005). Proekt „šestidesâtnikov”: dviženie protesta v SSSR. V: Otcy i deti: pokolenčeskij analiz sovremennoj Rossii. Sost. Û. Levada, T. Šanyn. Moskva: Levada-Centr, s. 168–200.
Žylenko, Í. (2011). Homo feríens: spohady. Kyїv: Smoloskyp.
Głowiński, M. (1992). Rytuał i demagogia. Warszawa: OPEN, 1992.
Goffman, E. (1981). Człowiek w teatrze życia codziennego. Tłum. H. i P. Śpiewakowie, wstęp i oprac. J. Szacki. Warszawa: PWN.
Możejko, E. (2001). Realizm socjalistyczny. Teoria. Rozwój. Upadek. Kraków: Universitas.
Stephens, P. (2015). The Poetics of Information Overload: From Gertrude Stein to Conceptual Writing. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).