Abstrakt
The study is aimed on traces of religiosity in aesthetic-philosophical system of a Russian symbolistic poet, prosaic writer and thinker D.S. Merezhkovsky. The study analyses selected Merezhkovsky’s works with focus on aesthetics, his essays, historiosophic prose and philosophic religious treatises. For Russian spiritual and art culture, importance of Merezhovsky is obvious, especially in connection with his effort to overcome crisis processes in religious, philosophical and art sphere, realized by means of synthesis and transcendence in modern culture.
Bibliografia
Broch H., 2009, Román-mýtus-kýč: eseje, přel. N. Macurová, Praha.
Eliade M., 2004, Pojednání o dějinách náboženství, přel. J. Vacek, Praha.
Losskij N.O., 2004, Dějiny ruské filozofie, přel. A. Černohous, Velehrad–Roma.
Merežkovskij D.S., 1929, Tolstoj a Dostojevskij: život, tvorba, náboženství, přel. J. Bečka, Praha.
Naldoniová L., 2010, Erós a jeho metamorfózy, Ostrava.
Naldoniová L., 2012, Ruská sofiologie a věčné ženství, Ostrava.
Řezníčková L., 2004,Moderna a historismus. Historické reprezentace v proměnách literatury na přelomu devatenáctého a dvacátého století, Praha.
Zima P.V., 1995, Literární estetika, přel. J. Schneider, Olomouc.
Бердяев Н.А., 1989, Новое христианство, in: Н.А. Бердяев, Собрание сочинений, sv. 3:Типы религиозной мысли в России, Париж.
Викторович Д.О., 1999, Д. Мережковский: Преодоление декаданса (раздумья над романом о Леонардо да Винчи), Москва.
Евлампиев И.И., 2014, История русской философии, Санкт-Петербург.
Замалеева А.Ф. (ed.), 2012, История русской философии, Санкт-Петербург.
Кулешова О.В., 2007, Притчи Дмитрия Мережковского. Единство философского и художественного, Москва.
МережковскийД.С., 1914, Полное собрание сочинений, sv. 1, Москва.
МережковскийД.С., 1914, Полное собрание сочинений, sv. 18, Москва.
МережковскийД.С., 1999, Мысль и слово, Москва.
МережковскийД.С., 1999, Тайна трех, Москва.
Mихайлов О.Н., 2001, От Мережковского до Бродского. Литература Русккого зарубежья, Москва.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).