Abstrakt
The paper begins by asserting that the historical novels of Ksaver Šandor Gjalski have received special treatment in Croatian literary historiography, which tends to ascribe to them a more a documentary and historiographic rather than literary value. This paper will analyse the Romantic, realist and modernist features of Gjalski’s historical novels Osvit. Slike iz tridesetih godina (Dawn. Pictures from the [18]30s) (1892) and Za materinsku riječ. Slike iz četrdeset osme godine (For the Maternal Word. Pictures from [18]48) (1906). In the light of theories of histories as stories (narratives), this paper will indicate that their so-called documentary value is
attributable to literary strategies that are used to interpret the past they represent in a specific way, and not to record what is assumed to be the authentic past.
Bibliografia
Pavličić, P. (1995). Madoni Markantunovoj. In: Rukoljub. Pisma slavnim ženama. Zagreb: Slon, pp. 117–130.
Pulić, N. (1995). Pogovor. In: K. Š. Gjalski: Dolazak Hrvata. Zagreb: Alfa, pp. 160–165.
Radin, A. (1987). Eventualne formalno-semantičke distinkcije. Trivijalna i umetnička književnost. In: Trivijalna književnost. Zbornik tekstova. Ed. S. Slapšak. Beograd: Studentski izdavački centar UK SSO Beograda, Institut za književnost i umetnost, pp. 44–50.
Rapacka, J. (2002). Leksikon hrvatskih tradicija. Trans. D. Blažina. Zagreb: Matica hrvatska.
Savković, M. (1952). Đalski kao istoričar hrvatskog društva. In: Ogledi. Beograd: Prosveta, pp. 273–290.
Sertić, M. (1970). Stilske osobine hrvatskog historijskog romana. In: Hrvatska književnost prema evropskim književnostima. Od narodnog preporoda k našim danima. Eds. A. Flaker, K. Pranjić. Zagreb: Liber, Mladost, pp. 175–255.
Smith, A. D. (1999). Myths and Memories of the Nation. New York: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780198295341.001.0001
Stančić, N. (1989). Gajeva “Još Horvatska ni propala iz 1832–33.” Ideologija Ljudevita Gaja u pripremnom razdoblju hrvatskog narodnog preporoda. Zagreb: Globus.
Šicel, M. (2003). Ksaver Šandor Gjalski. In: Pisci i kritičari. Studije ieseji iz hrvatske književnosti. Zagreb: Ljevak, pp. 138–157.
White, H. (1975). Metahistory. The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe. Baltimore–London: The Johns Hopkins University Press.
Žmegač, V. (1991). Povijesni roman danas, “Republika,” no. 1–2 (5–6), pp. 58–75.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Suzana Coha
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).