Abstrakt
This paper is an analysis of the work Među zidovima (1932) of Serbian writer from the modernist period – Milica Janković (1881–1939). The article focuses on presenting the innovative elements of her prose which opposed the Serbian literary tradition. The main subject of Među zidovima is a physical disease that affects the mental condition. The article also shows the possibility to read the aforementioned work from an autobiographical perspective, as Milica Janković for many years suffered from bone tuberculosis. This work contains numerous references to her biography. The conclusion of the paper is that Milica Janković, drawing on her own experience, has created an intimate work, in which she described her life with the severe, incurable disease.
Bibliografia
Janković M., 1932, Među zidovima, Beograd.
Koch M., 2007, …kiedy dojrzejemy jako kultura… Twórczość pisarek serbskich na początku XX wieku, Wrocław.
Koch M., 2008, Naratološka transgresija ili srpski modernistički gender-diskurs u književnoj akciji (Milica Janković, Ispovesti, 1913), w: Teorije i politike roda. Rodni identitet u književnostima i kulturama jugoistočne Evrope, ur. T. Rosić, Beograd, s. 305–316.
Koch M., 2015, Šta je Milica Janković unela u srpsku prozu?, w: Nova realnost iz sopstvene sobe. Književno stvaralaštvo Milice Janković, ur. B. Dojčinović, J. Milinković, M. Rodić, Beograd, Veliko Gradište, s. 1–14.
Stanojević M.B., 2015, Dve knjige Milice Janković: „Ispovesti” i „Među zidovima”, u: Nova realnost iz sopstvene sobe. Književno stvaralaštvo Milice Janković, ur. B. Dojčinović, J. Milinković, M. Rodić, Beograd, Veliko Gradište, s. 51‒66.
Sontag S., 1999, Choroba jako metafora. Aids i jego metafory, przeł. J. Anders, Warszawa.
Woolf V., 2002, Własny pokój. Trzy gwinee, przeł. E. Krasińska, Warszawa.
Zawojski P., 2006, Wewnątrz obrazów. Immersja zamiast iluzji?, <http://www.zawojski.com/2006/04/19/wewnatrz-obrazow-immersja-zamiast-iluzji/>, 2.06.2015.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).