Abstrakt
The article describes the transformations of the traditional category of beauty in the Croatian modernist discourse. Based on the analysis of works of Matoš, we offer a study of modernist concepts of beauty, manifested in the relations between beauty, art and life. The discourse in question simultaneously transforms and explains the sense of beauty, introduces into the world of aesthetic and artistic values central to the culture of modernism.Bibliografia
Buczyńska-Garewicz H., 2010, Człowiek wobec losu, Kraków.
Gołaszewska M., 1990, Istota i istnienie wartości. Studium o wartościach estetycznych na tle sytuacji aksjologicznej, Warszawa.
Flaker A., 1982, Poetika osporavanja, Zagreb.
Frangeš I., 1974, Matoš, Vidrić, Krleža, Zagreb.
Frangeš I., 2005, Riječ što traje, Zagreb.
Friedrich H., 1978, Struktura nowoczesnej liryki. Od połowy XIX wieku do połowy XX wieku, przeł. E. Felisiak, Warszawa.
Jadacki J.J., 2003, Człowiek i jego świat, Warszawa.
Jan Paweł II, 2005, Pamięć i tożsamość, Kraków.
Kaštelan J., 1957, Lirika Antuna Gustava Matoša, Zagreb.
Katušić B, 2000, Slast kratkih spojeva, Zagreb.
Kravar Z., Oraić Tolić D., 1996, Antun Gustav Matoš, Zagreb.
Matoš A.G., 1972, Književnost i književnici, w: Programi i manifesti u hrvatskoj književnosti, red. M. Šicel, Zagreb, s. 187–199.
Matoš A.G., 1993, Izbor iz djela, red. I. Frangeš, Zagreb.
Oraić Tolić D., 1980, Pejzaž u djelu A.G. Matoša, Zagreb.
Oraić Tolić D., 1996, Paradigme 20. stoljeća. Awangarda i postmoderna, Zagreb.
Pacewicz A., 2004, Między Dobrem a Jednością. Związek Dobra i Jedna w filozofi i Platona Starej Akademii i Arystotelesa, Wrocław.
Read H., 1994, Sens sztuki, przeł. K. Tarnowska-Konarek, Warszawa.
Stamać A., 1977, Slikovno i pojmovno pjesništvo, Zagreb.
Stróżewski W., 2002, Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków.
Stróżewski W., 2013, Logos, wartość, miłość, Kraków.
Šicel M., 1978, Povijest hrvatske književnosti, knj. 5, Književnost moderne, Zagreb.
Tatarkiewicz W., 1976, Dzieje sześciu pojęć, Warszawa.
Turowski A., 2006, Malowanie nocy, w: Dzieło, języki, tradycje, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa, s. 283–288.
Tyszczyk A., 2007, Od strony wartości. Studia z pogranicza teorii literatury i estetyki, Lublin.
Žmegač V., 1997, Duh impresionizma i secesije. Studije o književnosti hrvatske moderne, Zagreb.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).