Abstrakt
Flower from the Crossroads (1902) belongs to the group of Matoš’s symbolistic novellas, rendered by the symbolically coded title, teleogenetic plot, characters as personified abstractions, motive topography (path, crossroads, garden) and especially the name of the protagonist (Solus). The name Solus, as an autofictional figure, contains its own glossary and reading instructions towards the solipsistic narrative matrix, which is supported by the diegetic level of the story through unusual events bordering dream and reality. With the help of the basic guidelines of Paul Ricoeur on storytelling as a hermeneutical mediation of the self and narrative analysis of the story, the main question of the allegorical interpretation in this study is: which model of self is offered by the narrative identity of Solus?Bibliografia
Benjamin W., 1986, Estetički ogledi, prev. T. Stamać, S. Knežević, Zagreb.
Benjamin W., 1989, Porijeklo njemačke žalobne igre, prev. J. Finci-Pocrnja, Sarajevo.
Biti V., 1997, Pojmovnik suvremene književne teorije, Zagreb.
Brnčić J., 2008, Ricoeurova hermeneutika sebstva, „Filozofska istraživanja” br. 3, str. 731–747.
Currie M., 2002, Istinite laži, u: Politika i etika pripovijedanja, ur. V. Biti, Zagreb, str. 191–206.
Frangeš I., 1986, Nove stilističke studije, Zagreb.
Frye N., 1979, Anatomija kritike, prev. G. Gračan, Zagreb.
Genette G., 2002, Fikcija i dikcija, prev. G. Rukavina, Zagreb.
Kurz G., 1997, Metapher, Allegorie, Symbol, Göttingen.
Lyotard J.F., 2010, Augustinova ispovijest, prev. M. Gregorić, Zagreb.
de Man P., 1979, Allegories of Reading: Figural Language in Rousseau, Nietzsche, Rilke, and Proust, New Haven–London.
Matoš A.G., 1973, Sabrana djela, sv. 1, Iverje. Novo Iverje. Umorne priče, ur. D. Tadijanović, Zagreb.
Matoš A.G., 1973, Sabrana djela, sv. 5, Pjesme. Pečalba, ur. D. Tadijanović, Zagreb.
Nemec K., 2010, Čitanje grada, Zagreb.
Oraić Tolić D., 2013, Čitanja Matoša, Zagreb.
Pšihistal R., 2011, Ujević i sveti Moničin sin, „Republika” br. 9, str. 58–71.
Ricoeur P., 1987, Iskazivanje – iskaz – predmet u „diskurzu pripovjednog teksta”, prev. A. Zlatar, „Republika” br. 11–12, str. 74–96.
Ricoeur P., 2000, Osobni i narativni identitet, prev. J. Brnčić, u: Autor, pripovjedač, lik, ur. C. Milanja, Osijek, str. 19–48.
Ricoeur P., 2000, Ja i narativni identitet, prev. J. Brnčić, u: Autor, pripovjedač, lik, ur. C. Milanja, Osijek, str. 49–81.
Ricoeur P., 2005, O tumačenju, Ogled o Freudu, prev. Lj. Lovrinčević, Zagreb.
Sontag S., 2007, O fotografi ji, prev. I. Rončević, Osijek.
Stamać A., 1995, Naziv alegorija (enciklopedijske natuknice o pridruženim pojmovima), u: Tropi i fi gure, ur. Ž. Benčić, D. Fališevac, Zagreb, str. 253–259.
Stanzel F., 1992, Pripovjedni tekst u prvom i pripovjedni tekst u trećem licu, prev. M. Stančić, u: Suvremena teorija pripovijedanja, ur. V. Biti, Zagreb, str. 178–200.
Tambling J., 2010, Allegory, The New Critical Idiom, London.
Taylor Ch., 2011, Izvori sebstva, Razvoj modernog identiteta, prev. M. Miladinov, Zagreb.
Vodičar J., 2011, Narrative as a Means of Creating an Identity for Ourselves and Others, „Synthesis philosophica” br. 1, str. 79–91.
Whitman J., 1987, Allegory. The Dynamics of an Ancient and Medieval Technique, Cambridge.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).