Abstrakt
This article deals with the constructions of „Matoš” in Croatian histories of literature. Central for the study is Alum Munslow’s thesis that history cannot be „non-narrative”. In that respect the relationship between hi/story and narrative genre is studied on examples of how the „character” of Antun Gustav Matoš, one of the most famous Croatian writers from the beginning of twentieth century, is both perceived and constructed in historical narrative and in philological context that is discursively circled by the narrative.Bibliografia
Ankersmit F.R., 2005, Sublime Historical Experience, Stanford.
Bhabha Homi K., 1994, The Location of Culture, London.
Compagnon A., 2007, Demon Teorije, prev. M. Čale, Zagreb.
Derrida J., 2007, Pisanje i razlika, prev. V. Mikšić, Sarajevo–Zagreb.
Eagleton T., 1991, Ideology. An Introduction, London.
Eagleton T., 2005, Teorija i nakon nje, prev. D. Polšek, Zagreb.
Foucault M., 2002, Riječi i stvari. Arheologija humanističkih znanosti, prev. S. Rehelić, Zagreb.
Frangeš I., 1987, Povijest hrvatske književnosti, Zagreb–Ljubljana.
Jameson F., 2009, Ideologies of Theory, London.
Jelčić D., 1997, Povijest hrvatske književnosti. Tisućljeće od Baščanske ploče do postmoderne, Zagreb.
Krleža M., 1979, Nekoliko riječi o malograđanskom historicizmu uopće, u: Eseji i članci. Sabrana djela Miroslava Krleže, ur. A. Malinar, Zagreb–Sarajevo.
Munslow A., 2006, Deconstructing History, London–New York.
Novak S.P., 2003, Povijest hrvatske književnosti, Zagreb.
Rorty R., 1989, Contingency, Irony and Solidarity, New York.
Šicel M., 2005, Moderna, sv. 3, Povijest hrvatske književnosti, Zagreb.
Todorov T., 1977, The Poetics of Prose, prev. R. Howard, Ithaca.
White H., 1978, Tropics of Discourse. Essays in Cultural Criticism, Baltimore.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).