Abstrakt
Paper deals with a conception of Antun Gustav Matoš authorship, regarding his own definition of his life as a work of art. Performing his authorship in a variety of literary texts, letters and notices, he lived in extremes, being flaneur, dandy and a bohem, world traveler and a nationalist ideologist, what influenced reception of his work until recent period. Critical and historiographic, as much as other literary works related to AGM follow this „author-centered” positions regarding his life as a work of art, as much as his literary texts as a reflection of his life. Latest Croatian „Matosiana” book, Dubravka Oraić Tolić̕ Reading Matoš (Čitanja Matoša, 2013), attests some traditional critical assumptions regarding authorship of this canonical writer end expands them in a new context. Different theories of literary canon formation, especially those grounded on feminist or psychoanalytical approach, call in question usual strategies in creation and understanding AGMs authorship, aestheticism and anti-modernism.Bibliografia
Bagić K., 1999, Umijeće osporavanja. Polemički stilovi A.G. Matoša i M. Krleže, Zagreb.
Frangeš I., 1974, Matoš, Vidrić, Krleža, Zagreb.
Frangeš I., 1998, Susret sna i jave na raskršću života. „Cvijet sa raskršća” Antuna Gustava Matoša, u: I. Frangeš, V. Žmegač, Hrvatska novela. Interpretacije, Zagreb, str. 165–181.
Gilbert S.M., Gubar S., 2000, The Madwoman in the Attic: the Woman Writer and the Nineenth-century Imagination, London–Yale.
Herrnstein Smith B., 1988, Contingencies of Value. Alternative Perspectives for Critical Theory, Cambridge–Massachusetts–London.
Jelčić D., 1984, Matoš, Zagreb.
Jelčić D., 2011, Literatura o Antunu Gustavu Matošu (1896.–2009.), Zagreb.
Kravar Z., 2001, Suvremene teme i konzervativni nazori u lirici A.G. Matoša, u: N. Batušić, Z. Kravar, V. Žmegač, Književni protusvjetovi. Poglavlja iz hrvatske moderne, Zagreb, str. 89–96.
Ladan T., 1970, Ta kritika, Zagreb.
Matoš A.G., 1973, Pjesme. Pečalba, u: Sabrana djela, sv. 5, ur. D. Tadijanović, Zagreb.
Matoš A.G., 1973, Pisma I., u: Sabrana djela, sv. 19, ur. D. Kapetanić, Zagreb.
Moers E., 1960, The Dandy: Brummell to Beerbohm, New York.
Nemec K., 2010, Čitanje grada. Urbano iskustvo u hrvatskoj književnosti, Zagreb.
Oraić Tolić D., 2013, Čitanja Matoša, Zagreb.
Pranjić K., 1972, Jezik i stil Matoševe pripovjedačke proze, Zagreb.
Pranjić K., 2006, Iz-Bo-sne k Europi, Zagreb–Sarajevo.
Protrka M., 2008, Stvaranje književne nacije. Oblikovanje kanona u hrvatskoj književnoj periodici 19. st, Zagreb.
Senker B., 2000, Lik žene i glumice u razdoblju hrvatske moderne, u: Komparativna povijest hrvatske književnosti. Zbornik radova II (Moderna), ur. M. Tomasović, V. Glunčić-Bužančić, Split, str. 17–30.
Stamać A., 1971, Ujević, Zagreb.
Šicel M., 1966, Matoš, Zagreb.
Šicel M., 1978, Književnost moderne, knj. 5, Povijest hrvatske književnosti, Zagreb.
Vuković Runjić M., 2013, Proust u Veneciji, Matoš u Mlecima, Zagreb.
Žmegač V., 1993, Književni impresionizam, u: V. Žmegač, Duh impresionizma i secesije. Studije o književnosti hrvatske moderne, Zagreb, str. 11–90.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).