Abstrakt
Analysis and interpretation of the film fresque made by Croatian director Lordan Zafranović (1978), a masterpiece of European art cinema of 70s. Marek Hendrykowski’s study describes relationship between poetics of experience and aesthetics of shock. It also expresses the importance of mythical perspective (Babel Tower) and its meaning as the factor of common consciousness in keeping memory of the past in art and life of contemporary societies.Bibliografia
Halbwachs M., 1969, Społeczne ramy pamięci, przeł. M. Król, Warszawa.
Horoszczak A. (oprac.), 1979, Lordan Zafranović: wypowiedź opublikowana w materiałach XXV Festiwalu Filmów Jugosłowiańskich w Puli, „Filmowy Serwis Prasowy” nr 12, s. 17–18.
Jergović M., 2016, Wilimowski, przeł. M. Petryńska, Warszawa.
Oakeshott M., 1999, Wieża Babel i inne eseje, przeł. A. Lipszyc, Ł. Sommer, M. Szczubiałka, Warszawa.
Traba R., 2006, Historia – przestrzeń dialogu, Warszawa.
Kovács A.B., 2007, Screening Modernism. European Art Cinema 1950–1980, Chicago.
Ricoeur P., 2012, Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański, Warszawa.
Nycz R., 2012, Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, Warszawa.
Pająk P., 2013, Zmierzch bogów, „Poznańskie Studia Slawistyczne” nr 5, s. 185–201.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Marek Hendrykowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.