Abstrakt
The article discusses selected texts of different genres by Milo Urban (1904–1982). The first text level is represented by fragments from his memoirs written in the 1970s and only published in the 1990s. An analysis of Urban’s journalistic activities during the Second World War provides us with another point of view. The article wishes to show different language versions elaborated by one author when dealing with one particular historical moment (the solution of the Jewish question and the Holocaust). This points at a significant change in Urban’s attitude to historical tragedies of the 20th century, and raises the question about a personal tragedy of an individual as well as his ability to cope with guilt and responsibility.Bibliografia
Bartl J., Čičaj V., Kohútová M., Letz R., Segeš V. (eds), 2006, Lexikón slovenských dejín, Bratislava.
Csiba K., 2014a, Kalendárium života a diela, in: M. Urban, Živý bič, Bratislava, pp. 336–337.
Csiba K., 2014b, Privátne – verejné – autobiografické (v memoároch a publicistike Mila Urbana, Jána Smreka, Jána Poničana, Tida J. Gašpara), Bratislava.
Chmel R. (ed.), 1997, Slovenská otázka v 20. Storočí, Bratislava.
Fonioková Z., 2013, Nespolehlivost autora: Otázka vypravěčské nespolehlivosti v autobiografických textech na příkladu knihy Montauk, “World literature studies” Vol. 22, No. 1, pp. 124–132.
Gašpar J.T., 1941, Ziskožravci, Bratislava.
Hamada M., 1995, K světonazoru Mila Urbana, in: Biografické studie 22, Martin.
Hamada M., 2011, Kritické komentáře. Prvý zväzok, Levice.
Hradská K., 2010, Tragédia slovenských Židov, in: W. Benz, Holokaust, Trenčín, pp. 100–119.
Lukáč P., 1997, Bibliografické charakteristiky autorov a bibliografické poznámky, in: Slovenská otázka v 20. storočí, ed. R. Chmel, Bratislava.
Mach A., 1940, Do pohotovosti!, “Gardista” Vol. 2, 01.11., p. 1.
Parenička P., 1995, Milo Urban ako redaktor a novinár, in: Biografické studie 22, Martin.
Suchoń-Chmiel B., 2007, Spóźnione spowiedzi, czyli autobiografie uwikłanych w historii pisarzy słonackich XX wieku, Kraków.
Škvarna D. et al. (eds), 2006, Lexikón slovenských dejín, Bratislava.
Tuka V., 1940, Gardistovi na cestu, “Gardista” Vol. 2, 01.11., p. 1.
[Urban M.] mu-, 1940a, Slovensko sa mení, “Gardista” Vol 2, 06.11., p. 1.
Urban M., 1940b, Po čo sme prišli?, “Gardista” Vol. 2, 01.11., pp. 1–2.
Urban M., 1941, Po roku, “Gardista” Vol. 3, 01.11., p. 1.
Urban M., 1942, Otvorené rany, “Gardista” Vol. 4, 22.11., p. 1.
Urban M., 1994, Na brehu krvavej rieky, Bratislava.
Židovská otázka a nový manželský zákon v Maďarsku. Kritický nemecký hlas o riešení židovskej otázky v Maďarsku, 1941, “Gardista”, Vol. 3, 01.11., p. 7.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).