Abstrakt
The aim of this paper, is to determine the status of the Holocaust themes in contemporary Serbian literature. Philip David’s novel House of memories and oblivion contains resonances of the civilization after World War II considering the fate of Jewish people in this war. The attempt to highlight the work and the way of Western civilization to define itself in respect of the Holocaust was made. David’s novel is an example of a literary text which tests the boundaries of narrative regarding life of those who survived the Holocaust and tryed to find their identity. Literary discourse also allows to search for the truth about the crime in the gaps of the symbolic order of our world.Bibliografia
Agamben Đ., 2016, Ono što ostaje od Aušvica , 29.04.2016.
Bodrijar Ž., 1991, Simulakrumi i simulacija, Beograd.
Bošković D., 2015, Zablude čitanja, Beograd.
David F., 2014, Kuća sećanja i zaborava, Beograd.
Diner D., 2005, Civilizacijski lom: mišljenje posle Aušvica, „Treći program” br. 127–128, str. 268–270.
Fuko M., 2007, Poredak diskursa, Beograd.
Gvozden V., 2012, Slike uništenja, knjige sećanja, „Naša mesta – geografija sećanja i zaborava”, „Nova misao, časopis za savremenu kulturu Vojvodine” br. 16, str. 10–15.
Jergović M., 2015, Filip David ili Otrovi sjećanja, „Lamed” br. 3, str. 1–2.
Liotar Ž., 2005, Diskusije, ili: Fraziranje „posle Aušvica”, „Treći program” br. 127–128, str. 258–267.
Matejić J., 2012, Diskurs postgeneracije. Sećanje i identitet potomaka počinilaca i žrtava holokausta, „Filozofija i društvo” XXIII (3), str. 78–90.
Pašić P., 2015, Odnos diskursa istorije i diskursa fikcije u romanu Gec i Majer Davida Albaharija, Jezik, književnost, diskurs – Književna istraživanja, Niš, str. 445–455.
Ribnikar V., 2010, Istorija i trauma u romanima Davida Albaharija, Zbornik Matice srpske za književnost i jezik, Novi Sad, str. 613–639.
Stojanović D., 2012, Reprezentacija kao polje nemoći (i) konstrukcije sećanja, ur. M. Sebić, „Naša mesta – geografija sećanja i zaborava”, „Nova misao, časopis za savremenu kulturu Vojvodine” br. 16, str. 60–63.
Vervaet S., 2013, Pisati subjekt nakon Holokausta: Konstantinovićev Ahasver, ili traktat o pivskoj flaši, „Sarajevske Sveske” br. 41–42, 29.04.2016.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).