Abstract
The paper concerns Russian contemporary politically engaged literature and takes into consideration the writings of an acclaimed Russian prose-writer, radical anti-Kremlin opposition activist – Zakhar Prilepin. A political turn in Russian contemporary literature is a way of raising an objection to the political authorities, who bring an incessant pressure on the society to reproduce the official public discourse. It is also the act of uniting particularities of aesthetics, existence and politics, as well as breaking with the vision of literature distanced from the public issues. The common ground for Russian writers’ political commitment is a resistance to the postmodernism paradigm connected with an attempt to define the conditions and mechanisms of new ideology (in the „new realism” current). Deeply political writings of Prilepin seem to be an anti-liberal and anti-individualistic rebellion, as well as a thorough critical study of Russian contemporary society. The revolutionary prose-writer is against the doctrine of cultural pluralism, the activities of neo-liberal ruling elite, the growing political authority of Russian middle class and the dominant vision of collective memory.
References
Bierdiajew N., 2005, Źródła i sens komunizmu rosyjskiego, Kęty.
Bierg M., 2000, Litieraturokratija, Problema priswojenija pierieraspriedielienija w?asti w litieraturie, Moskwa, http://www.mberg.net/litkrat, 25.12.2013.
Bourdieu P., 2001, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, przeł. A. Zawadzki, Kraków.
Broda M., 2007, Sacrum-moc-władza-wiedza-ład-tożsamość-legitymizacja… O rosyjskim pojmowaniu prawdy, „Sofia” nr 7, s. 101–109.
Burzyńska A., Markowski M.P., 2006, Teorie literatury XX wieku: podręcznik, Warszawa.
Czapliński P., 2009, Polska do wymiany. Późna nowoczesność i nasze wielkie narracje, Kraków.
Czernyszewski N., 1951, Co robić, przeł. J. Brzęczkowski, Warszawa.
Dunin K., 2004, Czytając Polskę. Literatura polska po roku 1989 wobec dylematów nowoczesności, Warszawa.
Fukuyama F., 1996, Koniec historii, przeł. T. Bieroń, M. Wichrowski, Poznań.
Iwanowa N., 2003, Skrytyj siużet. Russkaja litieratura na pieriechodie czieriez wiek, Petersburg.
Iwanowa N., 2011, Russkij kriest. Litieratura i czitatiel’ w naczale wieka, Moskwa.
de Lazari A., 1995, Mentalność rosyjska. Słownik, Katowice.
Lyotard J.F., 1997, Kondycja ponowoczesna, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa.
Moskwin A., 2013, Antologia współczesnego dramatu rosyjskiego. Nowy Realizm, t. 1, Warszawa.
Nakoneczny T., 2007, Rosyjska tożsamość narodowa wobec modernizacji literatury, „Porównania” nr 4, s. 83–93.
Nycz R., 2006, Wprowadzenie, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. R. Nycz, M.P. Markowski, Kraków.
Olejniczak J., Knapek R., Szumna M., 2012, Polityczność literatury. Polityczność literaturoznawstwa. Gramatyka sprzeciwu, Katowice.
Prilepin Z., 2008, Sańkja, przeł. K. Wańczyk, Wołowiec.
Prilepin Z., 2010, Patologie, przeł. M. Buchalik, Wołowiec.
Prilepin Z., 2011, Cziornaja obiezjana, Sankt-Petersburg.
Prilepin Z., 2011, I k nam jediet Pierieswiet. Otcziot za nulewyje, Sankt-Petersburg.
Prilepin Z., 2012, Wosmiorka, Sankt-Petersburg.
Radiszczew A., 1954, Podróży z Petersburga do Moskwy, przeł. S. Pollak, Wrocław.
Rudalow A., 2010, Katiechizis „nowogo riealizma”. Wtoraja wo?na, „Rossijskij pisatiel”, http://www.rospisatel.ru/konferenzija/rudaljev.htm, 05.05.2014.
Sieradzan P., 2008, Aksamitni terroryści. Narodowy bolszewizm w Federacji Rosyjskiej, Warszawa.
Smoleń M., 2010, Rosyjska inteligencja liberalna i radykalna w XIX i na początku XX wieku. Poglądy, oceny, opinie, Kraków.
Wołodźko-Butkiewicz A., 1995, Pasierbowie Rosji. O prozaikach trzeciej emigracji, Warszawa.
Wołodźko-Butkiewicz A., 2004, Od pieriestrojki do laboratoriów netliteratury. Przemiany we współczesnej prozie rosyjskiej, Warszawa.
Ziętek-Maciejczyk E., Cieliczka P., 2006, Literatura zaangażowana – koncepcje, programy, realizacje. Czy potrzebna nowa definicja?, Warszawa.
License
Authors
The authors of the articles accepted for publication in the journal Poznańskie Studia Slawistyczne are obliged to fill up the contract for providing the journal free licence (along with sub-licence CC) to works. The contract should be also signed by the authors and sent back to the editorial board of the journal.
Under the terms of the contract, the authors of the texts published in the journal “Poznańskie Studia Slawistyczne” provide the University of Adam Mickiewicz in Poznań with a non-exclusive free licence and allow the aforementioned institution to use the sub-licence Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
The authors hold the copyright for their texts.
Users
The Internet users are eligible for using the works published in “Poznańskie Studia Slawistyczne” from 2015 under the following conditions:
- recognition of the authorship: the popularized work must contain information about the author, title, source (references to the original work, DOI) and licence.
- no derivative works may be created: the work must be preserved in its original form, the work’s translations or elaborations cannot be distributed without the author’s permission.
The copyright to the texts published before 2015 is reserved.
Other
The University of Adam Mickiewicz in Poznań holds the right for the entire journal (its segmentation, graphical form, title, cover design, logo, etc.).