Abstrakt
The paper discusses the position of Croatian playwright Radovan Ivšić in Croatian theatre historiography, before and after the independence of Croatia in the nineties. The research results point to three major phases in Ivšić’s reception in Croatian theatre historiography – the rejection, acceptance and canonization.
Bibliografia
Anić V., 2003, Veliki rječnik hrvatskoga jezika, Zagreb.
Batušić N., 1978, Povijest hrvatskoga kazališta, Zagreb.
Bial H., Magelssen S. (ur.), 2010, Theater Historiography. Critical Interventions, Ann Arbour.
Canning Ch., Postlewait T. (ur.), 2010, Representing the Past. Essays in Performance Historiography, Iowa City.
Čale Feldman L., 1997, Teatar u teatru u hrvatskom teatru, Zagreb.
Denona J., 1996a, Teatar Radovana Ivšića, prvi dio, „Zor” br. 1, god. II, str. 117–129.
Denona J., 1996b, Teatar Radovana Ivšića, drugi dio, „Zor” br. 2–3, god. II, str. 83–103.
Detoni Dujmić D. et al. (ur.), 2008, Leksikon hrvatske književnosti – djela, Zagreb.
Fališevac D., Nemec K., Novaković D. (ur.), 2000, Leksikon hrvatskih pisaca, Zagreb.
Gašparović D., 2012, Radovan Ivšić, u: idem, Dubinski rez, Zagreb, str. 213–235.
Hećimović B. (ur.), 1988, Antologija hrvatske drame, sv. 3, Zagreb.
Ivšić R., 2002, U nepovrat, opet. Članci, razgovori i dokumenti 1956–2002, Zagreb.
Jelčić D., 1997, Povijest hrvatske književnosti, Zagreb.
Jelčić D., 2004, Povijest hrvatske knijževnosti, Zagreb
Lederer A., 2002, Uvodno objašnjenje hrvatskom izdanju, u: 500 drama: vodič kroz svjetsku i domaću dramsku knijževost, ur. Z. Maljković, Zagreb.
Macan T. (ur.), 2005, Hrvatski biografski leksikon. I-Kal, Zagreb.
Machiedo V., 2007, Radovan Ivšić ili igra zrcala bez kraja, u: V.
Machiedo, Od kazališta do teksta i obrnuto. Romanističke i hrvatske studije i ogledi, Zagreb, str. 179–189.
Matthewsa J.H., 1974, Theatre in Dada and Surrealism, Syracuse.
Maljković Z. (ur.), 2002, 500 drama: vodič kroz svjetsku i domaću dramsku književnost, prev. M.B. Milanović, Zagreb.
Mrduljaš I., 1984, Dramski vodič, Zagreb.
Mrduljaš I., 1997, Dramski vodič od Vojnovića do Matišića, Zagreb.
Mrkonjić Z., 1975, Preobrazba farse, „Prolog” br. 26, god. VII, str. 3–11.
Novak S.P., 2003, Povijest hrvatske književnosti. Od Baščanske ploče do danas, Zagreb.
Novak S.P., 2011, Krležijanci, u: idem, Zločesti tekstovi, Zagreb, str. 85–89.
Postlewait T., 2009, The Cambridge Introduction to Theatre Historiography, New York.
Prolić A., 2005, Igra i igranje u dramskim djelima Radovana Ivšića, u: Dani hvarskog kazališta, knj. 31, Zagreb–Split, str. 374–383.
Prolić A., 2005, Ivšićev prilog teoriji kazališnog nadrealizma, u: Krležini dani u Osijeku 2004., prir. B. Hećimović, Zagreb–Osijek, str. 246–258.
Prolić Kragić A., 2006, Performativnost jezika u Ivšićevom Sunčanom gradu, u: Krležini dani u Osijeku 2005, prir. B. Hećimović, Zagreb–Osijek, str. 251–261.
Prolić Kragić A., 2006b, Prostor šume (kao prostor noći) i granice vlasti (u Shakespeareovu Macbethu i Ivšićevu Kralju Gordoganu), Dani hvarskog kazališta, knj. 32, Zagreb–Split, str. 321–345.
Prolić Kragić A., 2010, Teatrom o teatru – metateatralni elementi u dramama Radovana Ivšića, „Zbornik radova Fakulteta dramskih umetnosti” br. 16, Beograd, s. 11–22.
Rafolt L., 2009, Drugo lice drugosti, Zagreb.
Senker B., 2001, Hrestomatija novije hrvatske drame, II. dio (1941–
, Zagreb.
Visković V. (ur.), 2010–2012, Hrvatska književna enciklopedija, sv. 4, Zagreb.
Wilmer S.E. (ur.), 2004, Writing and Rewriting National Theatre Histories, Iowa City.
Worthen W.B., Holland P. (ur.), 2003, Theorizing Practice. Redefining Theatre History, New York.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).