Abstrakt
This article is a critical analysis of the discourse of power represented in the postmodern narrative. In this perspective, the Czech writer’s book creates a special study of the ‘genealogy of power’ (in relation to the concept of Michel Foucault). It arises from the combination (by using of the social-fiction literary convention) that regards the story of two symbolic forms of violence, supporting ‘sacred’ process of ‘subjugation’ of the entity (the past regime and, as result of trauma, the present and the future regime). The first form is a result of disciplinary authority of the communist system (a reference to the history of the Czech history – the period of the radicalization of the regime in the 50s of the twentieth century). The second one exemplifies the postmodern capillary violence (a reference to the terrorist attack on the World Trade Center). In this analysis, the impact of the power dissipated in the human consciousness resembles chess game, used in the story of Kratochvil in order to express a dramatic situation in which the rate is the annexation of subjectivity.
Bibliografia
Baudrillard J., 2009, Dlaczego wszystko jeszcze nie zniknęło? Esej ostatni, przeł. S. Królak, Warszawa.
Baudrillard J., 2005, Duch terroryzmu. Requiem dla Twin Towers, przeł. R. Lis, Warszawa.
Bauman Z., 1996, Ponowoczesność, czyli dekonstruowanie nieśmiertelności, w: Postmodernizm a filozofia. Wybór tekstów, red. S. Czerniak, A. Szahaj, Warszawa, s. 183–202.
Błesznowski B., 2009, Batalia o człowieka. Genealogia władzy Michela Foucaulta jako próba wyzwolenia podmiotu, Warszawa.
Certeau Michel de, 2008, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczak, Kraków, s. 30–42 i 93–110.
Defoe D., 1959, Dziennik roku zarazy, przeł. J. Dmochowska, Warszawa.
Derrida J., 2012, Co to jest terroryzm?, http://www.nowakrytyka.pl/spip.php?article208, 10 grudnia.
Foucault M., 1993, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Warszawa.
Foucault M., 1998, Podmiot i władza, przeł. J. Zychowicz, „Lewą Nogą” nr 9, s. 174–192.
Foucault M., 2006, Trzy typy władzy, w: Współczesne teorie socjologiczne, wybór i oprac. A. Jasińska-Kania et al., t. 1, Warszawa, s. 512–544.
Kratochvil J., 2002, Lehni, bestie!, Praha.
Sartori G., 2007, Homo videns. Telewizja i postmyślenie, przeł. J. Uszyński, Warszawa.
Weber M., 2005, Trzy czyste typy prawomocnego panowania, przeł. B. Chwedończuk, w: Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka, M. Kucia, Kraków, s. 470–492.
Zi?tek A., 2009, Filozofia wobec 9/11. Jacques Derrida i Jurgen Habermas o terroryzmie, „Kultura i Historia”, nr 16, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/1461,10.12.2012.
Ziółkowski M., 1994, Sprawowanie władzy a przekonania ludzkie, „Studia Socjologiczne” nr 2, s. 55–79.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie Poznańskie Studia Slawistyczne udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2015 roku w Poznańskich Studiów Slawistycznych pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).