Uwagi o aktorstwie w filmach Andrzeja Wajdy
PDF

Jak cytować

Hendrykowski, M. (2017). Uwagi o aktorstwie w filmach Andrzeja Wajdy. Przestrzenie Teorii, (27), 47–58. https://doi.org/10.14746/pt.2017.27.6

Abstrakt

The article is a synthetic look at Andrzej Wajda’s films in terms the context of acting and actors’ participation. As a director Wajda never created a separate ‘school’ of film acting; nevertheless, he still made a huge creative contribution on a national and global scale, including tens, if not hundreds, of unforgettable performances from actors.

https://doi.org/10.14746/pt.2017.27.6
PDF

Bibliografia

Dostojewski – teatr sumienia. Trzy inscenizacje Andrzeja Wajdy, oprac. M. Karpiński, Warszawa 1989.

Janicki S., Polscy twórcy filmowi o sobie, wstęp K. Eberhardt, Warszawa 1962.

Karpiński M., Teatr Andrzeja Wajdy, Warszawa 1991.

Michalak B., Wajda. Kronika wypadków filmowych, Warszawa 2016.

Michałek B., Polska przygoda neorealizmu, [w:] B. Michałek, Ćwiczenia z anatomii kina, Warszawa 1976.

Wajda A., Fenomen Cybulskiego, [w:] W. Zdort, Cybulski na planie „Popiołu i diamentu”, Łódź 1997.

Wajda mówi o sobie, wstęp, wybór i oprac. W. Wertenstein, Kraków 1991.

Walaszek J., Dwie „Nastazje” Andrzeja Wajdy, „Polska Sztuka Ludowa –Konteksty” 1993, nr 2.

Zdort W., Cybulski na planie filmu „Popiół i diament”, Łódź 1997.