Abstrakt
The article is a synthetic look at Andrzej Wajda’s films in terms the context of acting and actors’ participation. As a director Wajda never created a separate ‘school’ of film acting; nevertheless, he still made a huge creative contribution on a national and global scale, including tens, if not hundreds, of unforgettable performances from actors.
Bibliografia
Dostojewski – teatr sumienia. Trzy inscenizacje Andrzeja Wajdy, oprac. M. Karpiński, Warszawa 1989.
Janicki S., Polscy twórcy filmowi o sobie, wstęp K. Eberhardt, Warszawa 1962.
Karpiński M., Teatr Andrzeja Wajdy, Warszawa 1991.
Michalak B., Wajda. Kronika wypadków filmowych, Warszawa 2016.
Michałek B., Polska przygoda neorealizmu, [w:] B. Michałek, Ćwiczenia z anatomii kina, Warszawa 1976.
Wajda A., Fenomen Cybulskiego, [w:] W. Zdort, Cybulski na planie „Popiołu i diamentu”, Łódź 1997.
Wajda mówi o sobie, wstęp, wybór i oprac. W. Wertenstein, Kraków 1991.
Walaszek J., Dwie „Nastazje” Andrzeja Wajdy, „Polska Sztuka Ludowa –Konteksty” 1993, nr 2.
Zdort W., Cybulski na planie filmu „Popiół i diament”, Łódź 1997.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).