Abstrakt
The paper concerns Zuzanna Ginczanka’s floristic signatures (trees, flowers and fruits), which are used by the poet to construct literary tropes. It shows how, by means of these signatures, the following oppositions are introduced: life/death, surface/depth, outside/inside, form/substance, phenomenon/essence. The crux of the argument is that in Ginczanka’s poetry there is a conflict concerning the value of phenomenology, i.e. what is really important: the phenomena (trees, flowers, fruits) or the hidden essences („the Questions of Root”)? I go on to argue that the poet’s thinking corresponds to Maurice Merleau-Ponty’s philosophy, in which the subject’s experience is considered to be related to his life environment and the philosophy of the body is identified with the phenomenology of perception. Emphasizing „the Questions of Root” in the very title of the paper indicates what is most problematic for Ginczanka and, at the same time, what determines her recognition of poetry as an expression of unattainable desires.
Bibliografia
Abrams M.H., Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, tłum. M.B. Fedewicz, Gdańsk 2003.
Araszkiewicz A., Wypowiadam wam moje życie. Melancholia Zuzanny Ginczanki, Warszawa 2001.
Berleant A., Wrażliwość i zmysły. Estetyczna przemiana świata człowieka, tłum. S. Stankiewicz, red. nauk. K. Wilkoszewska, Kraków 2011.
Bilik G., Sztuka jako wyraz afirmacji świata za pośrednictwem ciała. Ujęcie Maurice’a Merleau-Ponty’ego, „Logos i Ethos” 2012, nr 1.
Ginczanka Z., Wiersze zebrane, oprac. I. Kiec, Sejny 2014.
Głowiński M., O liryce i satyrze Zuzanny Ginczanki, „Twórczość” 1955, nr 8.
Kiec I., Zuzanna Ginczanka. Życie i twórczość, Poznań 1994.
Maciejczak M., Świat według ciała w „Fenomenologii percepcji” M. Merleau-Ponty’ego, Toruń 1995.
Maleszyńska J., Staropolskie ogrody literackie. Między topiką a genologią, „Pamiętnik Literacki” 1984, z. 1.
Markowski M.P., Nietzsche. Filozofia interpretacji, wyd. 2, Kraków 2001.
Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska, J. Migasiński, posł. J. Migasiński, Warszawa 2001.
Merleau-Ponty M., Oko i umysł. Szkice o malarstwie, wybór, oprac. i wstęp S. Cichowicz, tłum. S. Cichowicz i in., Gdańsk 1996.
Merleau-Ponty M., Proza świata. Eseje o mowie, wybór i wstęp S. Cichowicz, tłum. E. Bieńkowska, S. Cichowicz, J. Skoczylas, Warszawa 1999.
Merleau-Ponty M., Widzialne i niewidzialne, wstęp, popr. tłum. J. Migasiński, tłum. M. Kowalska i in., Warszawa 1996.
Stolarczyk A., O miejscu człowieka w świecie Boga (boga). Przypadek Zuzanny Ginczanki, „Akcent” 2012, nr 2.
Śpiewak J., O Zuzannie Ginczance, [przedm. w:] Z. Ginczanka, Wiersze wybrane, Warszawa 1953.
Śpiewak J., Zuzanna, [w:] tegoż, Pracowite zdziwienia. Szkice literackie, Warszawa 1971.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).