Abstract
The paper concerns Zuzanna Ginczanka’s floristic signatures (trees, flowers and fruits), which are used by the poet to construct literary tropes. It shows how, by means of these signatures, the following oppositions are introduced: life/death, surface/depth, outside/inside, form/substance, phenomenon/essence. The crux of the argument is that in Ginczanka’s poetry there is a conflict concerning the value of phenomenology, i.e. what is really important: the phenomena (trees, flowers, fruits) or the hidden essences („the Questions of Root”)? I go on to argue that the poet’s thinking corresponds to Maurice Merleau-Ponty’s philosophy, in which the subject’s experience is considered to be related to his life environment and the philosophy of the body is identified with the phenomenology of perception. Emphasizing „the Questions of Root” in the very title of the paper indicates what is most problematic for Ginczanka and, at the same time, what determines her recognition of poetry as an expression of unattainable desires.References
Abrams M.H., Zwierciadło i lampa. Romantyczna teoria poezji a tradycja krytycznoliteracka, tłum. M.B. Fedewicz, Gdańsk 2003.
Araszkiewicz A., Wypowiadam wam moje życie. Melancholia Zuzanny Ginczanki, Warszawa 2001.
Berleant A., Wrażliwość i zmysły. Estetyczna przemiana świata człowieka, tłum. S. Stankiewicz, red. nauk. K. Wilkoszewska, Kraków 2011.
Bilik G., Sztuka jako wyraz afirmacji świata za pośrednictwem ciała. Ujęcie Maurice’a Merleau-Ponty’ego, „Logos i Ethos” 2012, nr 1.
Ginczanka Z., Wiersze zebrane, oprac. I. Kiec, Sejny 2014.
Głowiński M., O liryce i satyrze Zuzanny Ginczanki, „Twórczość” 1955, nr 8.
Kiec I., Zuzanna Ginczanka. Życie i twórczość, Poznań 1994.
Maciejczak M., Świat według ciała w „Fenomenologii percepcji” M. Merleau-Ponty’ego, Toruń 1995.
Maleszyńska J., Staropolskie ogrody literackie. Między topiką a genologią, „Pamiętnik Literacki” 1984, z. 1.
Markowski M.P., Nietzsche. Filozofia interpretacji, wyd. 2, Kraków 2001.
Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska, J. Migasiński, posł. J. Migasiński, Warszawa 2001.
Merleau-Ponty M., Oko i umysł. Szkice o malarstwie, wybór, oprac. i wstęp S. Cichowicz, tłum. S. Cichowicz i in., Gdańsk 1996.
Merleau-Ponty M., Proza świata. Eseje o mowie, wybór i wstęp S. Cichowicz, tłum. E. Bieńkowska, S. Cichowicz, J. Skoczylas, Warszawa 1999.
Merleau-Ponty M., Widzialne i niewidzialne, wstęp, popr. tłum. J. Migasiński, tłum. M. Kowalska i in., Warszawa 1996.
Stolarczyk A., O miejscu człowieka w świecie Boga (boga). Przypadek Zuzanny Ginczanki, „Akcent” 2012, nr 2.
Śpiewak J., O Zuzannie Ginczance, [przedm. w:] Z. Ginczanka, Wiersze wybrane, Warszawa 1953.
Śpiewak J., Zuzanna, [w:] tegoż, Pracowite zdziwienia. Szkice literackie, Warszawa 1971.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).