Abstrakt
This article proves the need to develop semiotics research focused on digital text, whose basic unit is the digital sign and which differs from other signs in its nature and structure. The changes that have taken place in the structure of the sign result in changes in the sphere of text and discourse. In turn, these mean that research in semiotics, stylistics, poetology, rhetoric and aesthetics (with mutual awareness of how they interact, exert an influence and interlock) cannot be credible without taking account of and updating semiotics research. The article puts forward the thesis that the development in the forms of sign-organisation of the message, new ways of using textualis, the significant contribution of representational layer in shaping textual structure and the communicative situation all lead to the crystallisation of semiopoetics. Examples of its categories and research problems are kinetic figures (adjection, reduction, permutation, transformation, atomisation); functional homonyms; new ways of versification and narration. Discovering the sphere of semiopoetics allows one not only to reflect on newly established models of semiotics, or update poetics, but also to take a new look at texts produced using past technologies and notice previously overlooked aspects.
Bibliografia
Angel M., Gibbs A., Memory and motion. The body in electronic writing, [w:] Beyond the Screen. Transformations of Literary Structures, Interfaces and Genres, eds. J. Schäfer, P. Gendolla, Bielefeld 2010, s. 123–136.
Barthes R., Teoria tekstu, przeł. A. Milecki, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, oprac. H. Markiewicz, t. 4, cz. 2, Kraków 1996, s. 189–209.
Bolter J.D., Writing Space. Computers, Hypertext, and the Remediation of Print, New York 2011.
Geertz C., O gatunkach zmąconych (Nowe konfiguracje myśli społecznej), przeł. Z. Łapiński, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1997, s. 214–236.
Landow G.P., Collaborative writing, collaborative authorship; examples of collaboration in hypertext, [w:] Hypertext 3.0. Critical Theory and New Media in an Era of Globalization, Baltimore 2006, s. 136–143.
Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 2001.
Merleau-Ponty M., Proza świata. Eseje o mowie, przeł. S. Cichowicz, Warszawa 1976.
Pisarski M., Twórczość kolaboratywna w literaturze cyfrowej i poza nią: próba uporządkowania, [w:] Między dyskursami, sztukami, mediami. Komparatystyka jutra, red. E. Szczęsna, P. Kubiński, M. Leszczyński, Kraków 2017, s. 109–127.
Pisarski M., Xanadu. Hipertekstowe przemiany prozy, Kraków 2013.
Szczęsna E., U podstaw tekstu i dyskursu. Znak digitalny – specyfika i struktura, „Teksty Drugie” 2014, nr 3, s. 67–86.
W świecie znaków digitalnych, [w:] Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Kraków 2015, s. 15–112.
Wardrip-Fruin N., Five elements of digital literature, [w:] Reading Moving Letters. Digital Literature in Research and Teaching, eds. R. Simanowski, J. Schäfer, P. Gendolla, Bielefeld 2010, s. 29–58.
Wysłouch S., Literatura i semiotyka, Warszawa 2001.
<http://collection.eliterature.org/1/works/kendall__faith.html> [dostęp: 15.09.2016].
<http://collection.eliterature.org/1/works/stefans__star_wars_one_letter_at_a_time.html> [dostęp: 8.09.2016].
<http://collection.eliterature.org/1/works/waber__strings.html> [dostęp: 8.09.2016].
<http://collection.eliterature.org/1/works/waber_pimble__i_you_we.html> [dostęp: 8.09.2016].
<http://collection.eliterature.org/2/works/nadeau_stillstanding.html> [dostęp: 8.09.2016].
<http://collection.eliterature.org/2/works/wardrip-fruin_screen.html> [dostęp: 8.09.2016].
<http://collection.eliterature.org/2/works/wilks_fittingthepattern.html> [dostęp: 8.09.2016].
<http://ha.art.pl/hiperteksty/czarne_jagody/czarne_jagody.html> [dostęp: 8.09.2016].
<http://techsty.art.pl/m10/Booms/index.html> [dostęp: 8.09.2016].
<http://www.dwutygodnik.com/artykul/1450-liberatura-slowo-ikona-przestrzen.html> [dostęp: 15.09.2016].
<http://www.ha.art.pl/matrioszka/start.html> [dostęp: 8.09.2016].
<http://www.techsty.art.pl/magazyn3/fajfer/Ars_poetica_polish.html> [dostęp: 8.09.2016].
<https://vimeo.com/15657793> [dostęp: 8.09.2016].
<https://www.youtube.com/watch?v=f_u3sSffS78> [dostęp: 8.09.2016].
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).