Abstrakt
Pilawska Roksana, Duma i uprzedzenie jak historia romantyczna. O adaptacji powieści Jane Austen w reżyserii Joe Wrighta [Dirty (un)Romantic story. An Analysis of Aesthetic Aspects in the Film Adaptation of Pride and Prejudice Directed by Joe Wright]. „Przestrzenie Teorii” 32. Poznań 2019, Adam Mickiewicz University Press, pp. 417–431. ISSN 1644-6763. DOI 10.14746/pt.2019.32.23.
The aim of my study is to attempt a comparative analysis of the two most famous film adaptations of the bestselling novel by Jane Austen, Pride and Prejudice. As research material, I chose the mini-series produced by the BBC in 1995, which was part of the then popular trend of heritage films (heritage cinema) and the feature film from 2005, directed by Joe Wright, which, in the opinion of film experts, was a completely new form of audiovisual presentation of Austen’s work. In the article, I focus only on interpreting the aesthetic aspects of both productions, which would indicate similarities and differences, thus showing numerous shifts of emphasis in the aesthetic layer of the newer version.
Bibliografia
Bloom H., Jak czytać i po co, przeł. A. Kunicka, Warszawa 2019.
Bloom H., Zachodni kanon, przeł. B. Baran i M. Szczubiałka, Warszawa 2019.
Jaxa-Rożen H., Kobiety i pieniądze w twórczości eseistycznej Virginii Woolf i powieściach
Jane Austen, „Colloquia Anthropologica et Communicativa” 2010, t. 2, [2] Monety, banknoty i inne środki wymiany.
Mellor A., Romanticism and Gender, New York 1993.
Niemczyńska A., Kino kobiet? Pomiędzy romantyzmem a feminizmem – adaptacje powieści Jane Austen lat dziewięćdziesiątych, Kraków 2011.
Olszowska M., Duma i uprzedzenie Jane Austen: historia Lizzy, [w:] Od Jane Austen do Iana McEwana. Adaptacje literatury brytyjskiej, red. A. Helman, B. Kazana, Warszawa 2011.
Scholtz A.M., From Fidelity to History: Film Adaptations as Cultural Events in the Twentieth Century, New York 2013.
Stillinger J., Abrams M.H., The Romantic Period, [w:] The Norton Anthology of English Literature, vol. 2, red. M.H. Abrams, New York, London 1995.
Urbanik-Kopeć A., Czepek z kokardą i ubłocona sukienka – estetyczne uniwersum filmowych adaptacji powieści Jane Austen, [w]: 50 twarzy popkultury, red. K. Olkusz, Kraków 2017.
Włodek P., Domniemany konserwatyzm heritage film, „Ekrany” 2012, nr 5/6. Wróblewska A., Współczesne adaptacje powieści Jane Austen. „Lizzie Bennet Daries” jako narracja transmedialna, „Biblioteka Postscriptum Polonistycznego” 2015, nr 5.
FILMOGRAFIA
Duma i uprzedzenie, reż. S. Langton, scen. A. Davies, BBC 1995.
Duma i uprzedzenie, reż. J. Wright, [DVD] Polska, Filmostrada 2005.
ŹRÓDŁA INTERNETOWE
Ailwod S., “What are men to rocks and mountains?” Romanticism in Joe Wright’s Pride & Prejudice, <http://www.jasna.org/persuasions/on-line/vol27no2/ailwood.htm?#1>[dostęp: 13.01.2019].
BBC America, Keira Knightley Is Not Too Pretty For Movies – The Graham Norton Show on BBC America, YouTube.com 2014, <https://www.youtube.com/watch?v=FypcyrvpTp4> [dostęp: 20.05.2019].
Kempna-Pieniążek M., Realizm, ale jaki?, <http://artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=10&artykul=216> [dostęp: 20.05.2019].
Kowalska O., Wspominając wielkich: Nieśmiertelna Jane Austen, <http://niestatystyczny.pl/2017/01/14/wspominajac-wielkich-niesmiertelna-jane-austen/> [dostęp:16.01.2019].
Pride and Prejudice US Alternative Ending, <https://www.youtube.com/watch?v=Zg7YhN-I2M0> [dostęp: 24.05.2019].
Skrodzka P., Kulturowe uwarunkowania wyboru posiadłości wykorzystanych na planie Dumy i uprzedzenia, [dostęp: 20.05.2019].
Szutka M., Pałac możliwości Jane Austen. Rozmowa z prof. dr hab. Ewą Borkowską, kierownikiem Zakładu Kultury i Literatury Brytyjskiej w Instytucie Kultur i Literatur Anglojęzycznych Uniwersytetu Śląskiego, z okazji 200. rocznicy śmierci Jane Austen, [dostęp: 21.05.2019].
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).