Abstrakt
In universal consciousness, Tadeusz Kantor is an artist of theatre, painter, creator in other fine arts, but also author of a great number of writings on aesthetics, manifestos, sketches, essays, notes from rehearsals, dramatic scores and of some poems. What is characteristic is that various forms of writing, which by assumption are a theoretical expression of Kantor's ideas on theatre or fine arts, at the same time obtain a character of a literary work while his verses direct one towards theory. Painting, theatre and ideas connected with them are supplemented in the act of writing, which becomes a necessity for Kantor. The author of Dead Class changes the theatrical project into a literary project and in his writing he intermingles drama, commentary, theatre, his own theoretical and biographical reflections, observations of a masterpiece and states of his own consciousness. He plays theatrical ideas not only on the stage but also in theoretical texts and in verses. It is just in writing that the artist from Wielopole establishes anew the relations between theatre, literature and his own biography.Bibliografia
T. Kantor, Metamorfozy: teksty o latach 1934–1974, t. 1, wybór i opracowanie K. Pleśniarowicz, Kraków 2005.
A. Stankowska, Poezji nie pisze się bezkarnie. Z teorii i historii tropu poetyckiego, Poznań 2007.
K. Miklaszewski, Tadeusz Kantor. Między śmietnikiem a wiecznością, Warszawa 2007.
P. de Man, Ideologia estetyczna, przeł. A. Przybysławski, Wstęp napisał A. Warmiński, Gdańsk 2000.
T. Kantor, Teatr Śmierci. Teksty z lat 1975–1984, wybór i opracowanie K. Pleśniarowicz, t. 2, Kraków 2004.
P. Stangret, Trzy teksty Tadeusza Kantora, „Teksty Drugie” 2005, nr 6.
D. Ulicka, Teoria „w” literaturze, [w:] taż, Literaturoznawcze dyskursy możliwe. Studia z dziejów nowoczesnej teorii literatury w Europie Środkowo-Wschodniej, Kraków 2007.
P. Stangret, Trzy teksty Tadeusza Kantora, „Teksty Drugie” 2005, nr 6.
T. Kantor, Dalej już nic. Teksty z lat 1985–1990, t. 3, wybór i opracowanie K. Pleśniarowicz, Kraków 2005.
L. Stangret, Tadeusz Kantor. Malarski ambalaż totalnego dzieła, Kraków 2006.
M. Żółkoś, „Dom oniryczny” w autoportretach i ostatnich spektaklach Tadeusza Kantora, [w:] Dialog w dramacie, red. W. Baluch, L. Czartoryska-Górska, M. Żółkoś, Kraków 2004.
M. Pieniążek: Akt twórczy jako mimesis. „Dziś są moje urodziny” – ostatni spektakl Tadeusza Kantora, Kraków 2005.
R. Nycz, Sylwy współczesne, Kraków 1996.
K. Bartoszyński, O fragmencie, [w:] Między tekstami, red. J. Ziomek, Warszawa 1992.
R. Bubner, Doświadczenie estetyczne, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2005.
M.P. Markowski, Efekt inskrypcji. Jacques Derrida i literatura, Kraków 2003.
A. Kunce, Tożsamość i postmodernizm, Warszawa 2003.
J. Wietecki, [w:] Problemy ponowoczesnej pluralizacji kultury. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań 1998.
E. Partyga, Tożsamość dziś: narracyjna? dialogowa? performatywna?, „Przestrzenie Teorii” 2008, nr 10.
T. Kantor, Iluzja i powtarzanie, [w:] tegoż, Wielopole, Wielopole, Wrocław 1984.
G. Deleuze, Różnica i powtórzenie, przeł. B. Banasiak, K. Matuszewski, Warszawa 1997.
E. Fischer-Lichte, Liminalność i przemiana, [w:] taż, Estetyka performatywności, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2008.
A. Krajewska, Witkacego inscenizacje tekstualne, „Pamiętnik Literacki” 2002, z. 4.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).