Abstrakt
Polish poetry of the 1990s was shaped primarily by the works of Andrzej Sosnowski, an author who introduced the New York tradition into our language. The poet Adam Zdrodowski, who debuted in 2005, is often referred to as Sosnowski’s most capable student and it is for this reason that literary criticism fails to accord Sosnowski’s poetry the attention it deserves. In this paper I strive to demonstrate that Zdrodowski is first and foremost a student of John Ashbery; it should be noted that the author of Przygody, etc. reads the New York poetry in a very different way to Sosnowski.Bibliografia
Ashbery J., Łyżwiarze (fragment), [w:] O krok od nich. Przekłady z poetów amerykańskich, przeł. P. Sommer, Wrocław 2006.
Ashbery J., The Skaters, http://writing.upenn.edu/pennsound/x/Ashbery/the_skaters.php, dostęp: 13.08.2014.
Bartczak K., Świat nie scalony, Wrocław 2009.
Calvino I., Wykłady amerykańskie. Sześć przypomnień dla nowego tysiąclecia, przeł. A. Wasilewska, Warszawa 2009.
„Czy coś nam jeszcze zostało?” Z Harrym Mathewsem rozmawiają Henryk Bereza, Jerzy Jarniewicz, Tomasz Mirkowicz, Tadeusz Pióro, Piotr Sommer, Andrzej Sosnowski, Anna Wasilewska, „Literatura na Świecie” 2000, nr 3.
Deleuze G., Logika sensu, przeł. G. Wilczyński, Warszawa 2011.
Fiedorczuk J., Czytanie dla przyjemności? Propos Jesieni Zuzanny Adama Zdrodow-skiego, http://portliteracki.pl/przystan/teksty/czytanie-dla-przyjemnosci-propos-jesieni-zuzanny-adama-zdrodowskiego/, dostęp: 07.08.2014.
Jouet J., Z przymusami (ale i bez), przeł. J. Franczak, „Nowy Wiek” 2006 (10).
Kałuża A., Księżycowy automat: Jesień Zuzanny Adama Zdrodowskiego, [w:] tejże, Bumerang. Szkice o polskiej poezji przełomu XX i XXI wieku, Wrocław 2010.
Nietzsche F., Zmierzch bożyszcz, czyli jak filozofuje się młotem, przeł. S. Wyrzykow-ski, Kraków 2013.
Olczyk J., Przypadek z clinamen w OuLiPo. Z Johnem Cage’em w tle, http://portliteracki.pl/przystan/teksty/przypadek-z-clinamen-w-oulipo-z-johnem-cageem-w-tle/, dostęp: 15.11.2015.
Schlegel F., Fragment 37 z „Lyceum”, przeł. A. Kopacki, „Literatura na Świecie” 1999, nr 10–11.
Sommer P., Czym mógłby być, [w:] tegoż, Po ciemku też, Poznań 2013.
Sosnowski A., O poezji flow i chart, [w:] tegoż, „Najryzykowniej”, Wrocław 2007.
Wasilewska A., Szczury w labiryncie, czyli sekret nieśmiertelności, „Nowy Wiek” 2006 (10).
Wawrzyńczyk R., Madrigali guerrieri et amorosi, http://nieszuflada.pl/klasa.aspidklasy=143740&idautora=12973&rodzaj=5, dostęp: 23.07.2014.
Wawrzyńczyk R., Oddech we mgle, http://portliteracki.pl/przystan/teksty/oddech-we-mgle-2/, dostęp: 13.08.2014.
Zdrodowski A., 47 lotów balonem, Szczecin 2013.
Zdrodowski A., Jesień Zuzanny, Wrocław 2007.
Zdrodowski A., Przygody etc., Wrocław 2005.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Przestrzeniach Teorii” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalą na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Autorzy, którzy wykorzystują w swoim tekście cudze utwory (np. ilustracje, fotografie) proszeni są o dostarczenie do redakcji czasopisma zgodę na publikację od uprawnionych podmiotów.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku „Przestrzeniach Teorii” tylko w calach niekomercyjnych, pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa - obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych - utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2015 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).