Abstract
The article introduces a relatively unknown aspect of Andrzej Wajda’s output – his documentary films. The author examines documentaries on art and autobiographical film, which usually comprise glosses on feature films. These non-fiction films, like Wajda's best-known movies, refer to the codes of Polish culture, created by art and literature, and thanks to which the creative output of the maker of Afterimage (Powidoki) appears to unusually coherent and consistent, regardless of the genealogical classification. The author selects examples to analyse the connections between Wajda’s feature films and the conventions of the documentary. Wajda’s overriding aim in using the poetics of documentary is in each case to undertake mise-en-abîme reflections.References
Czeczot-Gawrak Z., Film o sztuce. Nowe zjawisko kultury artystycznej, Wrocław 1974.
Helman A., Żywot człowieka uczciwego, [w:] Widziane po latach. Analizy i interpretacje filmu polskiego, red. M. Hendrykowska, Poznań 2000.
Hendrykowski M., Autor w filmie dokumentalnym, [w:] Autor w filmie, red. M. Hendrykowski, Poznań 1991.
Hendrykowski M., Idę do słońca, „Magazyn Filmowy SFP” 2017, nr 1, s. 66.
Janicka B., My – żyjemy, „Kino” 2002, nr 3.
Jazdon M., Andrzej Wajda: moje kino transnarodowe, „Magazyn Filmowy SFP” 2016, nr 1 (53).
Koprowicz M., Muzyka jazzowa jako charakterystyka świata bohaterów w filmie „Niewinni czarodzieje”, [w:] Antropologia postaci w dziele filmowym, red. S. Kuśmierczyk, Warszawa 2015.
Lubelski T., Autobiograficzna triada w polskim filmie dokumentalnym czasów najnowszych, [w:] Polski film dokumentalny w XXI wieku, red. T. Szczepański, M. Kozubek, Łódź 2016.
Lubelski T., Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Katowice 2009.
Lubelski T., „Mówi do nas”. Wyobrażenie autora w filmach Andrzeja Wajdy, [w:] Filmowy świat Andrzeja Wajdy, red. E. Nurczyńska-Fidelska, P. Sitarski, Kraków 2003.
Lubelski T., Portret mistrza w kilku odsłonach, Wrocław 2006.
Lubelski T., Wajda. Portret mistrza w kilku odsłonach, Wrocław 2006.
Manceau J.-L., Niewinni czarodzieje, czyli tragedia złudzeń, przeł. M. Pilot, „Kwartalnik Filmowy” 1996/1997, nr 15–16.
Miczka T., Inspiracje plastyczne w twórczości filmowej i telewizyjnej Andrzeja Wajdy, Katowice 1987.
Nurczyńska-Fidelska E., Polska klasyka literacka według Andrzeja Wajdy, wyd. 2. poszerz., Łódź 2010.
Przylipiak M., Refleksja nad dokumentalizmem w filmach fabularnych Andrzeja Wajdy, [w:] Kino polskie: reinterpretacje. Historia – ideologia – polityka, red. K. Klejsa, E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2008.
Sarzyński P., Niemiec od polskich świątków, „Polityka” 2009, nr 33, s. 43.
Sobolewski T., Wajda i historia, Gazeta Wyborcza 1997, nr 31, s. 11.
Sobolewski T., Wróblewski według Wajdy. Rozstrzelanie jako początek, „Gazeta Wyborcza” 24.03.2016, http://wyborcza.pl/1,75410,19814432,wroblewski-wedlugwajdy-rozstrzelanie-jako-poczatek.html (dostęp: 20.01.2017)].
Sosnowska D., Żywy teatr, martwe oko, umarli w piwnicy i buty trupa. Wokół „Umarłej klasy” Tadeusza Kantora w zapisie filmowym Andrzeja Wajdy, „Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 87–88, s. 197–204.
Sowińska I., Emocjonalna i ideologiczna funkcja muzyki w Człowieku z marmuru, [w:] Analizy i interpretacje. Film polski, red. A. Helman, T. Miczka, Katowice 1984.
Wajda A., Filmówka; powieść o łódzkiej Szkole Filmowej, Warszawa 1998.
Wajda A., Kino i reszta świata, Kraków 2000.
Wajda A., O polityce, o sztuce, o sobie, red. M. Malatyńska, Warszawa 2000.
Wajda. Filmy, t. 1, Warszawa 1996.
Witek P., Andrzej Wajda jako historyk. Metodologiczne studium z historii wizualnej, Lublin 2016.
http://transnational.autokreacje.e-kei.pl/wydarzenia/ (dostęp: 1.02.2017)].
http://www.fn.org.pl/archiwum/page/index1096.html?action=archiveReviews&str=66&id=2078 (dostęp: 7.01.2017).
http://www.wajda.pl/pl/filmy/film05.html (dostęp: 10.11.2016).
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in Przestrzenie Teorii are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in Przestrzenie Teorii grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in Przestrzenie Teorii since 2015, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2015.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).