Abstract
The aim of the article is to present the reasons for leaving the job in public schools by Polish teach- ers. The author describes the current situation of teachers in Poland, paying attention to their salaries and some expectations set for them. Based on the research results (N = 108), it was found that Polish teachers most often leave teaching in public schools for: financial reasons (too low salaries), being mobbed by the headteachers, divisions in the teachers’ group and also too tough and outdated edu- cation system. These reasons are connected with internal and external motivations. Interestingly, after quitting a public school, almost 40% of the respondents wanted to stay in education field, 12% wanted to emigrate and 10% of respondents declared to move to the job which will be connected with ICT.
References
CBOS, Które zawody poważamy? [online], <https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_157_19. PDF> [dostęp: 6.11.2020].
Chaudhry M.S., Sabir H.M., Rafi N., Kalyar M.N., Exploring the Relationship Between Salary Satisfaction and Job Satisfaction: A Comparison of Public and Private Sector Organiza- tions, „The Journal of Commerce” 2011, cz. 3, nr 4 [online], <http://joc.hcc.edu.pk/articlepdf/ joc201143_1_14.pdf> [dostęp: 15.01.2021].
Denek K., Kompetencje nauczycieli w kontekście wyzwań XXI wieku i potrzeb reformy systemu edukacji w Polsce, [w:] Kształcenie pedagogiczne w dobie przemian edukacyjnych w Polsce, red. K. Wenta, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2000.
Gros U., Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Kahneman D., Deaton A., High Income Improves Evaluation of Life but not Emotional Well-Be- ing, „Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America” 2010, nr 107 [online], <https://www.pnas.org/content/pnas/107/38/16489.full.pdf> [dostęp: 15.01.2021].
Komisja Europejska, Education and Training Monitor 2019 Poland Report [online], <https://ec.eu- ropa.eu/education/sites/education/files/document-library-docs/et-monitor-report-2019-poland- pl.pdf> [dostęp: 27.10.2020].
Królikowska A., Topij-Stempińska B., Wizerunek nauczyciela we współczesnym społeczeństwie pol- skim, „Edukacja elementarna w teorii i praktyce” 2014, 31, s. 13–26.
Kulikowski K, Satysfakcja z wynagrodzenia i zaangażowanie w pracę wśród pracowników firm prywatnych i państwowych, „Zarządzanie Publiczne” 2016, nr 1 (35).
Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Kwiatkowski S.M., Oczekiwania społeczne wobec nauczycieli – w kierunku szlachetnej utopii, [w:] Nauczyciel w świecie współczesnym, red. B. Muchacka, M. Szymański, Oficyna Wydaw- nicza „Impuls”, Kraków 2008, s. 27–28.
Leanpassion, Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji z Pracy 2020 [online], <https://leanpassion.pl/wp- -content/uploads/2020/09/BSP-2020.pdf> [dostęp: 15.01.2021].
Malik M.E., Danish R.Q., Munir Y., The Impact of Pay and Promotion on Job Satisfaction: Eviden- ce from Higher Education Institutes of Pakistan, „American Journal of Economics” 2012, nr 2 (4), s. 6–9.
Maslow A., Motywacja i osobowość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Meier L.L., Spector P.E, Job satisfaction, [w:] Wiley Encyclopedia of Management, [online],
<https://www.researchgate.net/publication/319576474_Job_Satisfaction> [dostęp: 15.01.2021]. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001, s. 87. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogól- nych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standar- du kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Springer, A., Wybrane czynniki kształtujące satysfakcję pracownika, „Problemy Zarządzania” 2011, nr 9 (4), s. 162‒180.
Strykowski W., Kompetencje współczesnego nauczyciela, „Neodidagmata” 2005, nr 27/28, s. 15–28. Suchodolski B. (red.), Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r. poz. 2215.
Warr P., Work Values: Same Demographic and Cultural Correlates, „Journal of Occupational and Organizational Psychology” 2005, nr 81, s. 751‒775.
License
Copyright (c) 2023 Anna Michniuk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Unported.