Why Polish Teachers Quit Jobs in Public Schools? Research Report
PDF (Język Polski)

Keywords

teacher
job resignation
school

How to Cite

Michniuk, A. (2021). Why Polish Teachers Quit Jobs in Public Schools? Research Report. Yearbook of Pedagogy, 43, 153–165. https://doi.org/10.2478/rp-2020-0009

Abstract

The aim of the article is to present the reasons for leaving the job in public schools by Polish teach- ers. The author describes the current situation of teachers in Poland, paying attention to their salaries and some expectations set for them. Based on the research results (N = 108), it was found that Polish teachers most often leave teaching in public schools for: financial reasons (too low salaries), being mobbed by the headteachers, divisions in the teachers’ group and also too tough and outdated edu- cation system. These reasons are connected with internal and external motivations. Interestingly, after quitting a public school, almost 40% of the respondents wanted to stay in education field, 12% wanted to emigrate and 10% of respondents declared to move to the job which will be connected with ICT.

https://doi.org/10.2478/rp-2020-0009
PDF (Język Polski)

References

Card D., Mas A., Moretti E., Saez E., Inequality at Work: The Effect of Peer Salaries on job Satis- faction, „The American Economic Review” 2012, nr 102 (6), s. 2981‒3003.
CBOS, Które zawody poważamy? [online], <https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_157_19. PDF> [dostęp: 6.11.2020].
Chaudhry M.S., Sabir H.M., Rafi N., Kalyar M.N., Exploring the Relationship Between Salary Satisfaction and Job Satisfaction: A Comparison of Public and Private Sector Organiza- tions, „The Journal of Commerce” 2011, cz. 3, nr 4 [online], <http://joc.hcc.edu.pk/articlepdf/ joc201143_1_14.pdf> [dostęp: 15.01.2021].
Denek K., Kompetencje nauczycieli w kontekście wyzwań XXI wieku i potrzeb reformy systemu edukacji w Polsce, [w:] Kształcenie pedagogiczne w dobie przemian edukacyjnych w Polsce, red. K. Wenta, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2000.
Gros U., Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Kahneman D., Deaton A., High Income Improves Evaluation of Life but not Emotional Well-Be- ing, „Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America” 2010, nr 107 [online], <https://www.pnas.org/content/pnas/107/38/16489.full.pdf> [dostęp: 15.01.2021].
Komisja Europejska, Education and Training Monitor 2019 Poland Report [online], <https://ec.eu- ropa.eu/education/sites/education/files/document-library-docs/et-monitor-report-2019-poland- pl.pdf> [dostęp: 27.10.2020].
Królikowska A., Topij-Stempińska B., Wizerunek nauczyciela we współczesnym społeczeństwie pol- skim, „Edukacja elementarna w teorii i praktyce” 2014, 31, s. 13–26.
Kulikowski K, Satysfakcja z wynagrodzenia i zaangażowanie w pracę wśród pracowników firm prywatnych i państwowych, „Zarządzanie Publiczne” 2016, nr 1 (35).
Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
Kwiatkowski S.M., Oczekiwania społeczne wobec nauczycieli – w kierunku szlachetnej utopii, [w:] Nauczyciel w świecie współczesnym, red. B. Muchacka, M. Szymański, Oficyna Wydaw- nicza „Impuls”, Kraków 2008, s. 27–28.
Leanpassion, Ogólnopolskie Badanie Satysfakcji z Pracy 2020 [online], <https://leanpassion.pl/wp- -content/uploads/2020/09/BSP-2020.pdf> [dostęp: 15.01.2021].
Malik M.E., Danish R.Q., Munir Y., The Impact of Pay and Promotion on Job Satisfaction: Eviden- ce from Higher Education Institutes of Pakistan, „American Journal of Economics” 2012, nr 2 (4), s. 6–9.
Maslow A., Motywacja i osobowość, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Meier L.L., Spector P.E, Job satisfaction, [w:] Wiley Encyclopedia of Management, [online],
<https://www.researchgate.net/publication/319576474_Job_Satisfaction> [dostęp: 15.01.2021]. Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001, s. 87. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogól- nych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standar- du kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Springer, A., Wybrane czynniki kształtujące satysfakcję pracownika, „Problemy Zarządzania” 2011, nr 9 (4), s. 162‒180.
Strykowski W., Kompetencje współczesnego nauczyciela, „Neodidagmata” 2005, nr 27/28, s. 15–28. Suchodolski B. (red.), Pedagogika, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1985.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela, Dz. U. z 2019 r. poz. 2215.
Warr P., Work Values: Same Demographic and Cultural Correlates, „Journal of Occupational and Organizational Psychology” 2005, nr 81, s. 751‒775.