Compromise in offline mode, i.e. Anna Cieplak Girl’s Body vs. Minister and Meta. Pedagogical tensions around the subjectivity and self-determination of girls and young women.
PDF (Język Polski)

Keywords

adolescent girls
social media
growing up
compromise
education

How to Cite

Dawid, P. (2023). Compromise in offline mode, i.e. Anna Cieplak Girl’s Body vs. Minister and Meta. Pedagogical tensions around the subjectivity and self-determination of girls and young women. Yearbook of Pedagogy, 45, 155–160. https://doi.org/10.14746/rp.2022.45.10

Abstract

The text of the article raises the issues of the impact of social media on adolescent girls, and social activism and educational activities aimed at youth. Author takes attempt to develop a support and education strategies.

https://doi.org/10.14746/rp.2022.45.10
PDF (Język Polski)

References

Bednarczyk A., Warmuz J., Trybalska A., Raport z badania na temat sytuacji kobiet i dziewcząt w (post)pandemicznej Polsce, 2022, https://api.ngo.pl/media/get/189812 [dostęp: 25.09.2022].

Cieplak A., Ciało dziewczyny vs. minister i Meta, „Czas Kultury” 2022, nr 2, s. 241–244.

Damiano S.R., Paxton S.J., Wertheim E.H., McLean S.A., Gregg K.J., Dietary restraint of 5-year-old girls: Associations with internalization of the thin ideal and maternal, media, and peer influences, „International Journal of Eating Disorders” 2015, No. 48, s. 1166–1169. DOI: https://doi.org/10.1002/eat.22432

Engeln R., Obsesja piękna. Jak kultura popularna krzywdzi dziewczynki i kobiety, przeł. M. Komorowska, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa 2021.

Gajtkowska M., Obraz własnego ciała współczesnej młodzieży a kultura popularna. Badania własne, „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja” 2013, t. 4, nr 2, s. 103–118. DOI: https://doi.org/10.14746/kse.2013.4.2.07

Higgins E.T., Self-discrepanacy: A theory relating self and affect, „Psychological Review” 1987, Vol. 94, No. 3, s. 319–340, https://psycnet.apa.org/record/1987-34444-001 [dostęp: 30.01.2023]. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-295X.94.3.319

Kulczyk Foundation, Dlaczego równość płci jest kluczową kwestią dla rozwoju dziewcząt?, https://kulczykfoundation.org.pl/edukacja/czas-na-relacje/Dlaczego_Rownosc_Plci_Jest_Kluczowa_Kwestia_Dla_Rozwoju_Dziewczat_1 [dostęp: 18.02.2023].

Kulczyk Foundation, Przyszłość jest dziewczynką!, https://kulczykfoundation.org.pl/edukacja/baza-wiedzy/Przyszlosc_Jest_Dziewczynka [dostęp: 3.10.2022].

Nadana-Sokołowska K., Rudać-Grodzka M., Dziewczyństwo i dziewczyńskość, „Czas Kultury” 2022, nr 2, s. 241–244.

Prusak I., Obraz ciała a depresyjność u młodzieży ponadgimnazjalnej, praca magisterska napisana pod kierunkiem dr Marty Brachowicz, WNSiI, Wyższa Szkoła Biznesu, Nowy Sącz 2017.

UNFPA, How our future depends on a girl at this decisive age, 2016, https://www.unfpa.org/publications/state-world-population-2016?fbclid=IwAR3cEmEAo25_3i4RMhE_9Yd-Nz9qw_RIgVzSxT2sSE0YX2-KW1Ak4LpNdVE [dostęp: 3.10.2022].

Wrońska A., Lange R., Nastolatek jako użytkownik Internetu – społeczny wzorzec konsumpcji, [w:] Nastolatki wobec Internetu, red. M. Tanaś, NASK, Warszawa 2016, s. 15–26.