Abstrakt
The article is an analysis of the image of ruins of Warsaw in Polish feature films after World War II. There is a strong tendency to connect this image with the current political (and psychological) situation, from the enthusiasm of rebuilding Warsaw just after the war to the depressive moods of the late fifties and sixties. The ruins of the city are depicted as a symbol of political and social changes in Poland in this article.
Bibliografia
Bartoszewski W., “Kanał” czy film o Powstaniu Warszawskim?, “Stolica” 1957, no. 23
Brandys K., Miasto niepokonane, Warszawa 1972
Gzowska A., Sic Transit Gloria Mundi, http://pismowidok.org/index.php/one/article/view/138/192 [accessed on: 8.04.2016]
Madej A., Bohaterowie byli zmęczeni?, in: Syndrom konformizmu? Kino polskie lat sześćdziesiątych, eds. T. Miczka, A. Madej, Katowice 1994
Madej A., Film Miłosza i Andrzejewskiego, “Kino” 1990, no. 9
Miłosz Cz. Wyjaśnienia po latach, “Dialog” 1984, no. 9
Nieszczerzewska M., Erasure of time. Photographs of abandoned places, in: Politics of Erasure. From “damnatio memoriae” to Alluring Void, ed. A. Markowska, Warszawa-Toruń
Simmel G., Ruina. Próba estetyczna, in: Most i drzwi. Wybór esejów, trans. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006
Simmel G., The Ruin, <http://documents.mx/documents/georg-simmel-two-essays-the-handle-and-the-ruin-558445b9112a1.html> [accessed on:8.04.2016]
Woysznis-Terlikowska G., Wczoraj – dziś – jutro Warszawy, Warszawa 1950
Zwierzchowski P., Kino nowej pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60., Bydgoszcz 2013