Abstrakt
Film documentaries: Energia [Energy] by Władysław Ślesicki and Czas przemiany [The Time of Transformation] by Andrzej Piekutowski are film examples of changing perspectives in Polish documentary film of the 1960s. The creators undertook the themes known from the socialist realism cinema, such as industrialization and the value of human labour, but they did so in the poetics of authorial cinema, creating films with a deeper, symbolic message and in a lyrical atmosphere.
Bibliografia
Bocheńska J., Gdzie szukać współczesnej Polski… Uwagi o dokumencie, “Ekran” 1962, no. 33
Brzostek B., Za progiem. Codzienność w przestrzeni publicznej Warszawy 1955–1970, Warszawa 2007
Drozdowski B., Koniec mitu. Cinéma vérité w odwrocie, “Ekran” 1965, no. 28
Drozdowski B., Polak pracuje, “Film” 1970, no. 16
Drozdowski B., Klaczyński Z., Polska w filmie dokumentalnym 1960–1973. Przewodnik – informator, Warszawa 1975
Głowa J., Karabasza szkoła, in: Encyklopedia kina, ed. T. Lubelski, Kraków 2003
Iskierko A., Współczesność na ekranie, “Ekran” 1967, no. 25
Jackiewicz A., Szkoła polska filmu dokumentalnego, “Film” 1961, no. 6
Jantos H., Wionczek R., Poszukiwacze prawdy o przeszłości i dniu dzisiejszym. Henryk Jantos is interviewed by Alicja Iskierko, “Ekran” 1968, no. 17
Jazdon M., Władysław Ślesicki (a brochure in a DVD series Polska Szkoła Dokumentu), 2010
Klaczyński Z., Dwa nurty w filmie dokumentalnym, “Ekran” 1961, no. 25
Michalak A., Przełom w polskim dokumencie – program artystyczny „szkoły krakowskiej” w kontekście przemian kulturowych i politycznych lat 1968-1971, in:Kino polskie: reinterpretacje. Historia – ideologia – polityka, eds. K. Klejsa, E. Nurczyńska-Fidelska, Kraków 2008
Pławuszewski P., Po swojemu. Kino Władysława Ślesickiego, Kraków 2017
Smoleń-Wasilewska E., Dwa miesiące w Solinie, “Film” 1967, no. 23
Wionczek R., Ozimek S., Historia – publicystyka – reportaż. Roman Wionczek is interviewed by Stanisław Ozimek, “Kino” 1969, no. 11
Ziarnik J., Bez publicystyki nie ma dokumentu, “Ekran” 1965, no. 12