Krajobraz miasta w narracji filmów dokumentalnych o Lublinie
PDF

Słowa kluczowe

landscape
space
narration
documentary
postmemory

Jak cytować

Ziółkowska-Kurczuk, N. (2024). Krajobraz miasta w narracji filmów dokumentalnych o Lublinie. Images. The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 37(46), 360–370. https://doi.org/10.14746/i.2024.37.46.20

Abstrakt

The article is an attempt at a critical original analysis of documentary films in relation to the documentary and narrative function of the landscape. The author treats the film space as a ‘world picture’ as understood by Martin Heidegger, and in this context, she presents her own model of seeing and understanding the world present in her own documentary work. The landscape here is saturated with meanings, especially emptiness, lack and post-memory, which speaks the most in a metaphorical way about the non-existent world. The author also refers to Walter Benjamin’s concept of the city as a book, and reads the history of multicultural Lublin, a kind of ghost town, form this perspective. The article is therefore an original attempt to discover the mental layer of the film, which is usually beyond the reach of its recipient.

https://doi.org/10.14746/i.2024.37.46.20
PDF

Bibliografia

Buber Martin, Gog i Magog. Kronika chasydzka, tłum. J. Garewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.

Czechowicz Józef, Poemat o mieście Lublinie, Wydawnictwo Lubelskie, Lublin 1964.

Dzionek Michał, W stronę antropologii przestrzeni. Flâneur – szkic do portretu, „Anthropos?” 2004, nr 2–3, s. 3–22.

Heidegger Martin, Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane, tłum. K. Michalski et al., Czytelnik, Warszawa 1977.

Heidegger Martin, Bycie i czas, tłum. Bogdan Baran, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

Iwińska Gabriela, Próba własnej filozofii we Wszystko jest poezja Edwarda Stachury, „Acta Universitatis Wratislaviensis” 2018, nr 3950, Prace Literackie 58, s. 315–324. DOI: https://doi.org/10.19195/0079-4767.58.26

Józefczuk Grzegorz, Prowincjonalna kraina cudów, „Gazeta w Lublinie”, 25.04.2002.

Kędzielawska Grażyna, Przewodnik dokumentalisty. Podstawy warsztatu, Wydawnictwo Biblioteki PWSFTviT, Łódź 2012.

Markowska Martyna, Koncepcja „światoobrazu” w filozofii Martina Heideggera, https://www.anthropos.us.edu.pl/anthropos3/teksty/tekstA2.htm (dostęp: 21.02.2023).

Panas Władysław, Brama, https://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/wladyslaw-panas-brama (dostęp: 17.02.2023).

Piszczatowski Paweł, O ułomności pamiętania – literackie i okołoliterackie świadectwa pamięci o Zagładzie, [w:] Języki milczenia. Literatura o traumie i postpamięci Zagłady, red. Paweł Piszczatowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2020, s. 7–13. DOI: https://doi.org/10.31338/uw.9788323541721.pp.7-13

Rewers Ewa, Post-polis. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta, Universitas, Kraków 2005.

Stachura Edward, Falując na wietrze, Czytelnik, Warszawa 1966.

Stachura Edward, Się, https://literatura.wywrota.pl/wiersz-klasyka/37195-edward-stachura-sie.html (dostęp: 24.02.2023).

Stachura Edward, Wszystko jest poezja. Opowieść-rzeka, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1975.

Stachura Edward, Wszystko jest poezja. Opowieść-rzeka, red. H. Bereza, Z. Fedecki, K. Rutkowski, t. 4, Czytelnik, Warszawa 1987.

Witek Piotr, Filmowa historia Lublina, [w:] Europa Środkowa i Wschodnia jako przestrzeń spotkania. Na szlakach tradycji, red. Klaudiusz Święcicki, Gnieźnieńska Szkoła Wyższa Milenium, Gniezno 2012, s. 207–218.

Magiczne miasto (reż. Natasza Ziółkowska-Kurczuk, 2000).

Stachury miasto przeklęte (reż. Natasza Ziółkowska-Kurczuk, 1998).

Twarze nieistniejącego miasta (reż. Natasza Ziółkowska-Kurczuk, 2013).