Communication at School – a Threat or an Opportunity for Students’ Communicative Competencies? Searching for Answers
PDF (English)

Słowa kluczowe

school-aged child
teacher-student communication
communication at school

Jak cytować

Kuszak, K. (2016). Communication at School – a Threat or an Opportunity for Students’ Communicative Competencies? Searching for Answers. Kultura-Społeczeństwo-Edukacja, 10(2), 69–84. https://doi.org/10.14746/kse.2016.10.6

Abstrakt

The article tackles the issue of communication in school environment. The first part discusses communication as a dialogue between its participants, who shape its course together, taking turns and forming adjacency pairs. The author moves on to focus on the distinctive features of teacher-student communication. She lists and analyses its following traits: lack of students’ opportunity to contribute to the creation of the dialogue, a high level of formality, asymmetry of rights and privileges available to the participants of the communication process, prevalence of a monologue of meanings over a dialogue and negotiation of meanings. The article concludes with proposals for educational practice.

https://doi.org/10.14746/kse.2016.10.6
PDF (English)

Bibliografia

Adler R.B., Rosenfeld L.,B., Russell F. (2007). Proctor, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań.

Bałachowicz J. (2007). Podmiotowość dziecka w procesie edukacji początkowej – problemy teoretyczne i praktyczne. [W:] H. Siwek (red.). Efektywność kształcenia zintegrowanego. Inspiracje dla teorii i praktyki. Katowice.

Bałachowicz J. (2008). Styl pracy nauczyciela klas początkowych a wsparcie rozwoju podmiotowego dziecka. [W:] W. Puślecki (red.). Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji. Wrocław.

Bałachowicz J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa.

Bernstein B. (1990). Odtwarzanie kultury. Warszawa.

Cohen L., Manion L., Morrison K. (1990). Wprowadzenie do nauczania. Poznań.

Dobek-Ostrowska B. (2007). Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław.

Drabik L., Kubiak-Sokół A., Sobol E., Wiśniakowska L. (2011). Słownik języka polskiego. Warszawa.

Drost M. (2007). Podręcznik kształcenia wczesnoszkolnego w teorii i praktyce edukacyjnej. [W:] H. Siwek (red.). Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki. Katowice.

Folger J.P., Poole M.S. (2009). Konflikt i interakcje. [W:] J. Stewart. Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa.

Graszewicz M., Lewiński D. (2005). Kompetencja komunikacyjna a edukacja. [W:] B. Sierocka (red.). Aspekty kompetencji komunikacyjnej. Wrocław.

Klus-Stańska D. (2005). Przerywanie szkolnego monologu znaczeń. [W:] T. Bauman (red.). Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie. Kraków.

Klus-Stańska D. (2011). Między przedszkolem a szkołą: od monologu do dialogu osób i znaczeń. [W:] D. Waloszek (red.). Przestrzeń i czas dialogu w edukacji. „Bliżej Przedszkola”. Kraków.

Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa.

Kondracka M. (2009). Komunikacja międzyludzka na płaszczyźnie dorosły–dziecko w przedszkolu. [W:] M. Baryluk, M. Wawrzak-Chodaczek (red.). Wartości komunikacji różnych grup społecznych. Toruń.

Kowalikowa J. (2002). System i komunikacja w kształceniu językowym i w edukacji lingwistycznej nauczycieli. [W:] M.T. Michalewska, M. Kisiel (red.). Problemy edukacji lingwistycznej. Kształcenie języka ojczystego dziecka. Kraków.

Kuszak K. (2011a). Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym. Poznań.

Kuszak K. (2011b). Relacja komunikacyjna dziecka sześcioletniego z dorosłym interlokutorem. [W:] A. Tyl (red.). Nauczyciel wczesnej edukacji wobec zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej, kulturowej i społecznej. Łódź.

Lewartowska-Zychowicz M. (2009). Nauczyciel (wczesnej edukacji) w relacjach wolności i przymusu. [W:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa.

Łukaszewski W. (1996). Człowiek i kultura. [W:] T. Jaworska, R. Leppert (red.). Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów. Kraków.

Nęcki Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków.

Nowak Z. (2008). Szkoła jako fabryka (szkic o standaryzacji ludzi i kultury). [W:] B. Muchacka, M. Szymański (red.). Szkoła w świecie współczesnym. Kraków.

Nowicka M. (2000). Sprawność komunikacyjna dzieci w interakcjach szkolnych. Olsztyn.

Nowicka M. (2009). Oblicza szkolnej socjalizacji. [W:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa.

Nowicka M. (2010). Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki – przestrzenie - konceptualizacje. Toruń.

Nowicka M. (2011). Przestrzeń fizyczna klasy szkolnej jako środowisko socjalizacji dziecka. [W:] D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda (red.). Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia. Warszawa.

Ogrodowska B. (2001). Zwyczaje, obrzędy i tradycje w Polsce. Warszawa.

Olczak A. (2011). Dialog w diadzie dziecko – dorosły. [W:] D. Waloszek (red.). Przestrzeń i czas dialogu w edukacji. „Bliżej Przedszkola”. Kraków.

Petrie P. (2011). Komunikacja w pracy z dziećmi i młodzieżą. Wprowadzenie do pedagogiki społecznej. Poznań.

Śnieżyński M. (2011). Demokracja – dialog – edukacja. Trud budowania i rozwijania dialogu edukacyjnego. [W:] D. Waloszek (red.). Przestrzeń i czas dialogu w edukacji. „Bliżej Przedszkola”. Kraków.

Zalewska E. (2009). Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”. [W:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.). Pedagogika wczesnoszkolna -dyskursy, problemy, rozwiązania. Kraków.

Zamojska E. (2011). Dzieci – dorośli. Obraz relacji w podręcznikach szkolnych. [W:] A. Cybal-Michalska, D. Kopeć, W. Segiet (red.). Studia z pedagogiki i nauk pogranicza. Poznań.

Zawisza-Masłyk E. (2009). Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych u gimnazjalistów – zapomniany obszar. [W:] M. Baryluk, M. Wawrzak-Chodaczek (red.). Wartości komunikacji różnych grup społecznych. Toruń.