Abstract
The article tackles the issue of communication in school environment. The first part discusses communication as a dialogue between its participants, who shape its course together, taking turns and forming adjacency pairs. The author moves on to focus on the distinctive features of teacher-student communication. She lists and analyses its following traits: lack of students’ opportunity to contribute to the creation of the dialogue, a high level of formality, asymmetry of rights and privileges available to the participants of the communication process, prevalence of a monologue of meanings over a dialogue and negotiation of meanings. The article concludes with proposals for educational practice.
References
Adler R.B., Rosenfeld L.,B., Russell F. (2007). Proctor, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Poznań.
Bałachowicz J. (2007). Podmiotowość dziecka w procesie edukacji początkowej – problemy teoretyczne i praktyczne. [W:] H. Siwek (red.). Efektywność kształcenia zintegrowanego. Inspiracje dla teorii i praktyki. Katowice.
Bałachowicz J. (2008). Styl pracy nauczyciela klas początkowych a wsparcie rozwoju podmiotowego dziecka. [W:] W. Puślecki (red.). Wspieranie rozwoju dzieci w procesie wczesnej edukacji. Wrocław.
Bałachowicz J. (2009). Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa.
Bernstein B. (1990). Odtwarzanie kultury. Warszawa.
Cohen L., Manion L., Morrison K. (1990). Wprowadzenie do nauczania. Poznań.
Dobek-Ostrowska B. (2007). Podstawy komunikowania społecznego. Wrocław.
Drabik L., Kubiak-Sokół A., Sobol E., Wiśniakowska L. (2011). Słownik języka polskiego. Warszawa.
Drost M. (2007). Podręcznik kształcenia wczesnoszkolnego w teorii i praktyce edukacyjnej. [W:] H. Siwek (red.). Efektywność kształcenia zintegrowanego. Implikacje dla teorii i praktyki. Katowice.
Folger J.P., Poole M.S. (2009). Konflikt i interakcje. [W:] J. Stewart. Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa.
Graszewicz M., Lewiński D. (2005). Kompetencja komunikacyjna a edukacja. [W:] B. Sierocka (red.). Aspekty kompetencji komunikacyjnej. Wrocław.
Klus-Stańska D. (2005). Przerywanie szkolnego monologu znaczeń. [W:] T. Bauman (red.). Uczenie się jako przedsięwzięcie na całe życie. Kraków.
Klus-Stańska D. (2011). Między przedszkolem a szkołą: od monologu do dialogu osób i znaczeń. [W:] D. Waloszek (red.). Przestrzeń i czas dialogu w edukacji. „Bliżej Przedszkola”. Kraków.
Klus-Stańska D., Nowicka M. (2005). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa.
Kondracka M. (2009). Komunikacja międzyludzka na płaszczyźnie dorosły–dziecko w przedszkolu. [W:] M. Baryluk, M. Wawrzak-Chodaczek (red.). Wartości komunikacji różnych grup społecznych. Toruń.
Kowalikowa J. (2002). System i komunikacja w kształceniu językowym i w edukacji lingwistycznej nauczycieli. [W:] M.T. Michalewska, M. Kisiel (red.). Problemy edukacji lingwistycznej. Kształcenie języka ojczystego dziecka. Kraków.
Kuszak K. (2011a). Kompetencje komunikacyjne dzieci w okresie późnego dzieciństwa w aspekcie rozwojowym. Poznań.
Kuszak K. (2011b). Relacja komunikacyjna dziecka sześcioletniego z dorosłym interlokutorem. [W:] A. Tyl (red.). Nauczyciel wczesnej edukacji wobec zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej, kulturowej i społecznej. Łódź.
Lewartowska-Zychowicz M. (2009). Nauczyciel (wczesnej edukacji) w relacjach wolności i przymusu. [W:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa.
Łukaszewski W. (1996). Człowiek i kultura. [W:] T. Jaworska, R. Leppert (red.). Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów. Kraków.
Nęcki Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków.
Nowak Z. (2008). Szkoła jako fabryka (szkic o standaryzacji ludzi i kultury). [W:] B. Muchacka, M. Szymański (red.). Szkoła w świecie współczesnym. Kraków.
Nowicka M. (2000). Sprawność komunikacyjna dzieci w interakcjach szkolnych. Olsztyn.
Nowicka M. (2009). Oblicza szkolnej socjalizacji. [W:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa.
Nowicka M. (2010). Socjalizacja na lekcjach w klasach początkowych. Praktyki – przestrzenie - konceptualizacje. Toruń.
Nowicka M. (2011). Przestrzeń fizyczna klasy szkolnej jako środowisko socjalizacji dziecka. [W:] D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda (red.). Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia. Warszawa.
Ogrodowska B. (2001). Zwyczaje, obrzędy i tradycje w Polsce. Warszawa.
Olczak A. (2011). Dialog w diadzie dziecko – dorosły. [W:] D. Waloszek (red.). Przestrzeń i czas dialogu w edukacji. „Bliżej Przedszkola”. Kraków.
Petrie P. (2011). Komunikacja w pracy z dziećmi i młodzieżą. Wprowadzenie do pedagogiki społecznej. Poznań.
Śnieżyński M. (2011). Demokracja – dialog – edukacja. Trud budowania i rozwijania dialogu edukacyjnego. [W:] D. Waloszek (red.). Przestrzeń i czas dialogu w edukacji. „Bliżej Przedszkola”. Kraków.
Zalewska E. (2009). Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury”. [W:] D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska (red.). Pedagogika wczesnoszkolna -dyskursy, problemy, rozwiązania. Kraków.
Zamojska E. (2011). Dzieci – dorośli. Obraz relacji w podręcznikach szkolnych. [W:] A. Cybal-Michalska, D. Kopeć, W. Segiet (red.). Studia z pedagogiki i nauk pogranicza. Poznań.
Zawisza-Masłyk E. (2009). Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych u gimnazjalistów – zapomniany obszar. [W:] M. Baryluk, M. Wawrzak-Chodaczek (red.). Wartości komunikacji różnych grup społecznych. Toruń.
License
Copyright (c) 2017 Kinga Kuszak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.