Abstract
The ambition to create a favourable image of an organization is not exclusively important for corporate or commercial companies. Building a fair and constructive relations with the environment has also become more and more crucial for non-profit organizations such as, for example, libraries. This article aims to present promotional services that are usually performed at a typical academic library. The first part of the article includes an introduction to the basic terms and notions related to public relations and image-creating activities. The library of Wrocław university of technology is the case example in a presentation of the endeavours aiming at an improvement of these relationships. The library has been successfully implementing a number of different public relations techniques for many years. Currently, the library faces new challenges following the completion, in 1913, of the new environmental science and engineering library, the first library in Poland that would offer its resources exclusively in electronic form.References
Bakalarski K., Public relations a kształtowanie wizerunku menedżera, Gdańsk 2004.
Bernays E.L., Crystallizing public opinion, New York 1923.
Budzyński W., Public relations: zarządzanie reputacją firmy, Warszawa 1998.
Identyfikacja wizualna [online], [dostęp: 20.01.2013], dostępny w internecie: http://www.logotyp.pwr.wroc.pl/Default.aspx?page=Main.
Jazdon A., Lobbing dla bibliotek?, w: Public relations – biblioteki, wydawnictwa, informacja naukowa, uczelnie, red. M. Kocójowa, Kraków 2004.
Łebkowski M., E-wizerunek. Internet jako narzędzie kreowania image’u w biznesie [online], [dostęp: 20.01.2013], dostępny w internecie: http://www.structum.pl/czytelnia/E-wizerunek-Internet-jako-narzedzie-kreowania-image-u-w-biznesie.pdf.
Makarska-Deszcz B., Działalność wydawnicza Biblioteki Politechniki Wrocławskiej, w: Biblioteka Politechniki Wrocławskiej 1946–2006, red. H. Szarski, J. Wojtczak, Wrocław 2007.
Marshall N., Public relations in academic libraries: a descriptive analysis, „The Journal of Academic Librarianship” 2001, t. 27, nr 2.
Misiurski P., Dlaczego wizerunek jest ważny? [online], [dostęp: 20.01.2013], dostępny w internecie: www.ember.pl/marka11.php.
O stowarzyszeniu: Historia, w: Polskie Stowarzyszenie Public Relations [online], [dostęp: 20.01.2013], dostępny w internecie: http://www.polskipr.pl/o-stowarzyszeniu/historia/.
Pijarowski, w: Poradnia językowa [online], [dostęp: 20.01.2013], dostępny w internecie:http://poradnia.pwn.pl/lista.php?id=10848.
Public Relations, w: Nowy leksykon PWN, Warszawa 1998.
Środowiskowa Biblioteka Nauk Ścisłych i Technicznych na potrzeby Innowacyjnej Gospodarki [online], [dostęp: 20.01.2013], dostępny w internecie: http://www.inwestycjeunijne.pwr.wroc.pl/projekt_bibliotech,1011.dhtml.
Wizerunek firmy, w: Wikipedia. Wolna encyklopedia [online], [dostęp: 20.01.2013], dostępny w internecie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Wizerunek_firmy.
Wizerunek, w: Słownik języka polskiego [online], [dostęp: 20.01.2013], dostępny w internecie: http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2579940.
Wizerunek, w: Wikipedia. Wolna encyklopedia [online], [dostęp: 20.01.2013], dostępny w internecie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Wizerunek.
Wojcik K., Public realations od A do Z, t. 1, wyd. 2 rozszerz. i zm., Warszawa 2001.
Wojcik K., Public Relations, w: Encyklopedia biznesu, red. W. Pomykało, t. 2, Warszawa 1995.
Wojcik K., Public relations: wiarygodny dialog z otoczeniem, wyd. 4 zm. i rozszerz., Warszawa 2009.
Wyrocznia delficka, w: Wikipedia. Wolna encyklopedia [online], [dostęp: 20.01.2013], dostępny w internecie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Wyrocznia_delficka.
Zadania Sekcji Promocji [online], [dostęp: 20.01.2013], dostępny w internecie: http://www.portal.pwr.wroc.pl/dzial_marketingu.dhtml.
Zarządzenie wewnętrzne 57/2004 w sprawie wprowadzenia Systemu Identyfikacji Wizualnej Politechniki Wrocławskiej [online], [dostęp: 20.01.2013], dostępny w internecie: http://www.logotyp.pwr.wroc.pl/Default.aspx?page=ZarzadzenieRektora.
License
Copyright (c) 2013 Jadwiga Wojtczak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie Biblioteka, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2015 roku są udostępniane na
licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku pod następującymi warunkami:
- uznania autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
- na tych samych warunkach — remiksując utwór, przetwarzając go lub tworząc na jego podstawie, należy swoje dzieło rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowy.
Jeżeli autor artykułu nie jest przekonany, że może wykorzystywać cudze utwory (np. ilustracje, fotografie, tabele) w ramach cytatu we własnej tekście musi dostarczyć do redakcji czasopisma zgodę od uprawnionych podmiotów.
Prawa są zastrzeżone do wszystkich tekstów opublikowanych przed rokiem 2015.