Abstract
The issues raised in the article correspond to the problems of building up new information systems in science that are labelled in the relevant literature as e-library, library 2.0, e-science, Web 2.0, etc. The article specifically deals with the changes to be necessitated in the habits of the scientific community towards publishing in view of the mentioned directions of the development of scientific communication. The present writer predicts that the construction of the new information systems will soon make self-publishing of scientific content much more popular and more widespread. This, in turn, will effect in a vigorous development of open access academic repositories. The phenomenon of self-publishing will be also conducive to a change (a kind of a shift) in the method of evaluation of published research and scientific material. The evaluation and research assessment will also include automatic computation of relevant citations. A degree of received citations could become one of the parameters to be used in said repositories, supplementing the positive evaluation provided by peer review. Moreover, the phenomenon of self-publishing should popularize scientific blogs and, within this particular context, foster the appearance of a habit of immediate commenting on scientific reports of scholars on their own research work by other specialists representing the same disciplines. Such an exchange of information will be feasible due to the new possibilities offered by self-publishing and should fully replace the necessity of organizing expensive scientific conferences that are mainly attended by just a fraction of the community members. The author of the article is fully aware that, beside the favourable effects of the phenomenon outlined in the article, there are also some undesirable side effects. These can be manifested by a possible ”exclusion” of older generations of scholars from the vitality of the process as the latter group is not inclined to accept and successively master new technologies.References
Almind T.C., Ingwersen P., Informetric analyses on the world wide web: methodological approaches to ‘webometrics’, „Journal of Documentation” 1997, nr 53/4.
Cisek S., Nauka 2.0: nowe narzędzia komunikacji naukowej 2008 [on-line] [dostęp: 30.03.2009]. Dostępny w World Wide Web: http://eprints.rclis.org/12894/1/nauka_2.0.pdf.
Darnton R., „The Case for Open Access”. The Harvard Crimson. Online edition 2008 [on-line] [dostęp: 23.03.2009]. Dostępny w World Wide Web: http://www.thecrimson.com/article.aspx?ref=521835.
De Robbio A., Sequeiros P., Open archives for Library and Information Science: an international experience = Ogólnodostępne archiwa a informacja naukowa i biblioteczna – doświadczenia globalne, w: IV Ogólnopolska Konferencja EBIB: Internet w bibliotekach. Open Access,Toruń 2007 [on-line] [dostęp: 10.08.2008]. Dostępny w World Wide Web: http://en.scientificcommons.org/26098147.
Gienas K., Dozwolony użytek na rozdrożu 2005 [on-line] [dostęp: 31.03.2009]. Dostępny w World Wide Web: http://www.idg.pl/news/86793/Dozwolony.uzytek.na.rozdrozu.html.
Jeszke Ł., E-nauka i drogi jej rozwoju, „Język, Komunikacja, Informacja” 2008, nr 3.
Kowalski J., Z blogosfery do kariery, „iThink” 2008 [on-line] [dostęp: 6.03.2009]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ithink.pl/artykuly/hyde-park/moim-zdaniem/nowe-oblicze-blogosfery/.
Lawrence S., Online or Invisible?, „Nature” 2001, nr 411 (6837), s. 521 [on-line] [dostęp: 24.06.2008]. Dostępny w World Wide Web: http://citeseer.ist.psu.edu/online-nature01/.
Nahotko M., Wpływ open access na poziom cytowań publikacji, w: IV ogólnopolska konferencja EBIB: Internet w bibliotekach. Open Access, Toruń, 7-8 grudnia 2007 [on-line][dostęp: 11.07.2008]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ebib.info/publikacje/matkonf/mat18/nahotko.php.
Nowak P., Bibliometria. Webometria. Podstawy. Wybrane zastosowania, Poznań 2008.
Prensky M., Digital Natives, Digital Immigrants, „On the Horizon” 2001, t. 9, nr 5[on-line] [dostęp: 30.03.2009]. Dostępny w World Wide Web: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants-%20%20Part1.pdf.
Rychlik M., Karwasińska E., Projekt powołania repozytorium Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Badanie ankietowe postaw pracowników naukowych, „Przegląd Biblioteczny” 2008, z. 3.
„Scientific Publication” (2005) Magazine on European Research. Special issue – November[on-line] [dostęp: 10.08.2008]. Dostępny w World Wide Web: http://ec.europa.eu/research/rtdinfo/special_comm/02/images/sp_comm_dos1_art01_01_4401_en.jpg.
„State of the Blogosphere” (2008) Technorati [on-line] [dostęp: 6.04.2009]. Dostępny w World Wide Web: http://www.technorati.com/blogging/state-of-the-blogosphere/.
Sulston J., Stiglitz J., Science is being held back by outdated laws. The question „who owns science?” is now crucial, „The Times” 2008 [on-line] [dostęp: 23.03.2009]. Dostępny w World Wide Web: http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/letters/article4271555.ece.
Swan A., Brown S., Open access self-archiving: An author study 2005 [Departmental Technical Report] [on-line] [dostęp: 9.04.2009]. Dostępny w World Wide Web: http://cogprints.org/4385/.
Wróblewski A.K., Bibliometryczna trylogia 2001 [on-line] [dostęp: 9.04.2009]. Dostępny w World Wide Web: http://www1.bg.us.edu.pl/Publikacje/Cieszyn/wroblewski.pdfajetan.
License
Copyright (c) 2009 Piotr Nowak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Utwory opublikowane w czasopiśmie Biblioteka, na platformie Pressto należącej do Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu od 2015 roku są udostępniane na
licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Tym samym wszyscy zainteresowani są uprawnieni do korzystania z utworów opublikowanych po 2015 roku pod następującymi warunkami:
- uznania autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnianym utworem informacji o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji
- na tych samych warunkach — remiksując utwór, przetwarzając go lub tworząc na jego podstawie, należy swoje dzieło rozpowszechniać na tej samej licencji, co oryginał.
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
Autor zachowuje prawa majątkowe, ale udziela zgody Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na wykorzystanie dzieła. Autorzy tekstów zakwalifikowanych do publikacji proszeni są o wypełnienie podpisanie i przesłanie umowy.
Jeżeli autor artykułu nie jest przekonany, że może wykorzystywać cudze utwory (np. ilustracje, fotografie, tabele) w ramach cytatu we własnej tekście musi dostarczyć do redakcji czasopisma zgodę od uprawnionych podmiotów.
Prawa są zastrzeżone do wszystkich tekstów opublikowanych przed rokiem 2015.